Hlavní obsah

Zemřel režisér Kim Ki-duk, filozofující mistr poetických obrazů

Novinky, Stanislav Dvořák

Jihokorejský režisér Kim Ki-duk zemřel v Lotyšsku ve věku 59 let. Jeho snímky byly extrémně osobité, drsné, plné poezie i brutality. Patřil k nejvýznamnějším asijským umělcům naší doby a slavil úspěchy na filmových festivalech po celém světě, včetně Karlových Varů. Režisér se v Lotyšsku nakazil koronavirem, zemřel na komplikace s tím spojené.

V roce 2012 obdržel Kim Ki-duk v Benátkách hlavní cenu Zlatého lva za svůj film PietaVideo: Aerofilms

 
Článek

Podle lotyšského serveru Delfi přicestoval Kim do Lotyšska 20. listopadu. Začátkem prosince se ale neobjevil na jedné z domluvených schůzek, a tak po něm začali jeho přátelé pátrat po nemocnicích po celém Lotyšsku. V noci na pátek Kim Ki-duk zemřel, řekl serveru Delfi ruský režisér Vitalij Manskij.

Kim Ki-duk se narodil v roce 1960 v jihokorejském Bonghwa. Na studia odešel do Paříže, ale v devadesátých letech se vrátil do Koreje a zahájil filmařskou kariéru.

Foto: Petr Horník, Právo

Kim Ki-duk

Jeho málo známý debut se jmenoval Krokodýl. Mezinárodní proslulost mu přinesl až film Ostrov, který byl nadšeně přijat na festivale v Torontu. Film o vášni, sexu a smrti je umístěn do dechberoucí asijské přírody. U tichého jezera potká mladík dívku Hee-jin a zamiluje se. Jenže před příchodem k jezeru se dopustil vraždy. Krutý příběh překvapil i tím, že v podstatě odmítá konvenční morálku.

V roce 2004 se úspěch opakoval s filmem Samaritánka o dvou mladičkých prostitutkách, které na své činnosti nevidí nic divného. Kim Ki-duk zde spojil sex s duchovnem, se snahou o vykoupení, což může být pro diváky šokující, ale pouze bez znalosti asijské kultury a duchovní tradice. V Berlíně získal cenu pro nejlepšího režiséra a téměř v též době obdržel stejné ocenění v Benátkách za jiný příběh, další krutou love story s názvem 3 Iron.

Foto: Sony Picture Classics

Kim Ki-duk ve filmu Jaro, léto, podzim, zima... a jaro

Po roce 2000 už slavný a pro některé snad kontroverzní režisér intenzivně pokračoval v práci. Adresát neznámý je depresivní vzpomínkou na válku a hodně pozornosti vzbudil i film Drsňák, příběh pasáka a nevinné školačky, která je donucena k prostituci, který obdržel nominaci na Zlatého Medvěda na Berlinale.

Foto: CJ Entertainment

Jeong Seo ve filmu Ostrov

Klasikou je film Jaro, léto, podzim, zima... a jaro, hluboký snímek o mnichovi a chlapci, kteří žijí u opuštěného jezera v horách, oceněný Evropskou filmovou cenou. Opět se zde objevují Kimovy poetické obrazy přírody a meditativní atmosféra, nejde však jen o hezké obrázky.

Jde tu o filmovou esej plnou symbolů, inspirovanou buddhistickou filozofií. Odkazuje k sansáře, věčnému koloběhu světa, a ke karmanovému zákonu. Vnímání korejských filmů bez znalosti buddhistické filozofie a kultury může být pouze kusé a u filmu Jaro, léto, podzim, zima... a jaro to platí dvojnásob.

V posledních letech natočil Kim Ki-duk např. filmy Jako ryba v síti nebo Made in China.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám