Hlavní obsah
Malíř Jan Zrzavý dokonale pracuje s barvou i tvarem (Krajina u Vadína/Lom). Foto: katalog výstavy

Zrzavého tajemné úsměvy a Šímovy snové krajiny

Ve výstavní síni Adolf Loos Apartment and Gallery v pražském Mánesu je možné do 24. února vidět částečně prodejní výstavu Josef Šíma – Jan Zrzavý: Obrazy ze slavných sbírek. Expozici tvoří práce pocházející ze zahraničních i domácích soukromých sbírek, jež u nás dosud nebyly veřejně prezentovány.

Malíř Jan Zrzavý dokonale pracuje s barvou i tvarem (Krajina u Vadína/Lom). Foto: katalog výstavy
Zrzavého tajemné úsměvy a Šímovy snové krajiny

Jedna z nich byla v majetku galeristy a sběratele Paula Facchettiho, který Šímu určitou dobu zastupoval, další patřila básníkovi a kritikovi Jean Pierre Jouveaovi, další básníku a spisovateli Philippu Soupaultovi. Domácí kolekce zastupují díla spisovatele a kritika Stanislava Šmatláka a spisovatelek Jarmily Glazarové a Marty Železné-Davouze.

Významná je i sbírka oděského rodáka a geniálního klavíristy Emila Gilelse, který se s malířem Janem Zrzavým (1890–1977) osobně stýkal od roku 1950, byl jeho nadšeným obdivovatelem a získal od něj několik obrazů. Jedním z nich je olej Tři barvy ovoce, který je také součástí výstavy.

Zátiší je postavené na kontrastu smetanově bílé zvrásněné látky, na které stojí zelená hruška, červené jablko a žlutý citron. Na zdánlivě malé ploše je naplno vidět malířovo mistrovství. To, jak umí pracovat nejen s barvou, ale i tvarem, který dokáže zredukovat tak, že i přes určité zjednodušení je patrný reálný základ zobrazovaných věcí.

Tato jeho schopnost je naplno vidět u portrétní tvorby. Byla inspirována gotickým uměním. Autor měl rád také starokřesťanské i byzantské umění, obdivoval malíře Albrechta Dürera či malíře ruských ikon. V jeho dílech často dominuje zvláštní tajemný a trochu posmutnělý úsměv. Zvláštní jsou mimo jiné i oči jeho figur. Někdy jsou zavřené, jindy nostalgicky hledí k horizontu.

Josef Šíma (1891–1971) jde jinou cestou. Je abstraktním modernistou, jeho vidění světa má rysy halucinogenních a fantaskních vizí ve snové krajině plné barev. V inverzním oparu, který připomíná podzimní ranní mlhy, se stávají tvary jen tušenými obrysy něčeho neuchopitelného.

I když přistupují oba malíři k zobrazení skutečnosti v různých stran, jedna věc je spojuje. Naprosto originální rukopis, který je na první pohled rozpoznatelný a stává se jejich nezaměnitelnou výrobní značkou.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků