Hlavní obsah

Zpěvačka Elin Špidlová: Hudba je mocným nástrojem

Právo, Andrea Zunová

Hraje v divadle, ve filmu i v muzikálech. Nyní pracuje na své šansonové desce Ženský otisk, která má vyjít v září. A k tomu před devíti lety založila kvarteto Bohemia Voice, se kterým má naplánovanou řadu koncertů. „Ve čtyřhlasu je velká síla,“ uvedla Elin Špidlová v rozhovoru.

Foto: Tonda TRan

Zpěvačka a herečka Elin Špidlová.

Článek

Co má nyní Bohemia Voice v plánu?

Nyní se připravujeme na několik koncertních programů, které nás v létě čekají. Nejblíže jsou to naše pilotní prožitkové koncerty s názvem Nessun Dorma – Nechť nikdo nespí v Chrámové lodi Panenského Týnce, a to v neděli 20. a v pondělí 21. června. Tímto čtenáře srdečně zveme.

Dostali jsme ovšem také pozvání účinkovat opět na Mezinárodním festivalu v Českém Krumlově nebo Festivalu Petera Dvorského, na němž vystoupíme s Moravskou filharmonií Olomouc s programem Uzdravme svět. Tenora Bohemia Voice Bronislava Palowského čeká ještě měsíční angažmá na festivalu v rakouském Bregenzu. Prázdniny pro nás budou ve znamení zpěvu a nových videoklipů.

Věnujete se nějakému určitému stylu?

Ano. Tomu stylu se říká crossover. Jde o křížení stylů, které je v našem případě ohraničeno naším vkusem. Nejblíže máme k filmové hudbě, konkrétně k tvorbě Ennia Morriconeho a Hanse Zimmera. Jeden náš celovečerní program s filharmoniemi tvoří dílo Leonarda Bernsteina, největšího mistra a učitele v propojování stylů a vůbec člověka s otevřeným přístupem k hudbě.

Každoročně se s Bohemia Voice těšíme na náš oblíbený vánoční repertoár, ať už z ranku Andrey Bocelliho, Barbry Streisandové, amerických vánočních filmů nebo také na a cappella české koledy.

Jedním z důvodů, proč Bohemia Voice vzniklo, je navázání na české tradice a hudbu a jeho prezentace v zahraničí. Proto jsme požádali skvělé aranžéry klasické hudby Tomáše Illeho a Veroniku Ptáčkovou a společně vytvořili program České, moravské a slovenské lidové inspirace.

Co lidem na červnových koncertech nabídnete?

Nedostavěný Chrám v Panenském Týnci je energií nabité místo, na které se sjíždějí lidé z celého světa k meditaci, naladění se na sebe, kvůli odpočinku. Pro mě je to místo zdrojem klidu. Naším koncertem místo rozezvučíme filmovými skladbami s vlastními českými texty, písněmi Andrey Bocelliho, Michaela Jacksona, Queen a dalšími.

V premiéře zazní také hymnus Anežko Česká na počest Anežky Přemyslovny, neboť podle jedné teorie by se ostatky Anežky České mohly ukrývat právě v nedostavěném chrámu Panenského Týnce.

Celý večer bude v doprovodu VJe PleiOne, jenž tematicky doprovodí naši hudební produkci promítáním na stěnu kláštera. Večer bude vrcholit tanečníky s ohni FireArt, kteří doladí mystickou atmosféru na Oslavu letního slunovratu. Nesmějí chybět ani díla, která se s nocí vážou. Zazní árie Antonína Dvořáka Měsíčku na nebi hlubokém a věřím, že vrcholem programu bude árie Giacoma Pucciniho Nessun Dorma z opery Turandot zaranžovaná na míru čtyřhlasu Bohemia Voice.

Jak si repertoár vybíráte?

Dramaturgie našeho programu někdy vzniká také na zakázku. Bylo tomu tak například u čtyřhlasé verze České hymny při vítání olympioniček Ester Ledecké a Martiny Sáblíkové na Staroměstském náměstí nebo několik písní v jazyce hindu při návštěvě indického prezidenta Rama Natha Kovinda v Praze a našem turné po Indii. Vystupujeme za doprovodu smyčcového kvarteta nebo s malým smyčcovým orchestrem, symfonickým orchestrem, kapelou či třeba jen na orchestrální základy či bez kapely. Skladby interpretujeme v češtině, angličtině, polštině, italštině, němčině i hindu jazyce.

Proč jste se vlastně rozhodla Bohemia Voice založit?

Ve čtyřhlasu je velká síla. Na začátku to pro mě byla intuitivní záležitost. Postupně jsme hledali cestu pro společný hlas. Dnes již máme jasný záměr. Písněmi otevíráme témata lásky, víry, radosti a lidství jako léčebného procesu pro planetu i celé naše společenství. Jsme si vědomi, že hudba je mocným nástrojem, který v lidech zanechává silný pocit a mění jejich naladění. Bohemia Voice propojuje hudební styly a tím spojuje lidi otevřené pro vnímání muziky v její ryzí podstatě.

Foto: archiv Elin Špidlové

Bohemia Voice ve složení Bronislav Palowski, Elin Špidlová, Zuzana Seibertová a Lukáš Sládek s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín.

Čemu se ještě věnujete?

Věřím, že v září úspěšně oprášíme muzikál Galileo Galilei v pražském divadle Hybernia, v němž se alternuji s Ivankou Chýlkovou v roli Giany de Medici. Snad se dočkáme i znovu nastudované verze Hamleta, v němž budu vystupovat jako Královna Gertruda.

A na podzim chystám vydání mé šansonové desky s názvem Ženský otisk. Zazní na ní s premiérovými texty Šárky Krejčí písně z repertoáru Barbry Streisandové, Cher, Marty Kubišové, Edith Piaf a dalších ženských osobností. Je to má srdcová záležitost a moc se na celou dramaturgii ženských příběhů těším.

Co dalšího máte v plánu?

V Panenském Týnci nastane ještě jedna premiéra, pro vokální kvarteto Bohemia Voice zásadní. Post basbarytonisty Lukáše Sládka vystřídal muzikálový zpěvák Milan Malinovský. S ohledem na rozsáhlý repertoár Bohemia Voice budeme celé léto věnovat zkouškám s novým členem. Milan Malinovský je také skladatel a textař, věřím, že brzy pro Bohemia Voice vznikne původní repertoár a později také nové album.

Věříme pevně, že se situace v kultuře změní k lepšímu a stejně jako v minulosti budeme moci opět pořádat vlastní koncerty, vystupovat na festivalech a koncertech pro firmy, města, lázně či spolupracovat s agenturami na jejich akcích.

Těšíme se, že navážeme na naše vystoupení typu slavnostní akce u příležitosti Dne Republiky Indie pořádané indickým velvyslanectvím v pražském Klementinu, pravidelné koncerty pro rodinu Lobkowitzů, vánoční koncert pro Českou televizi, turné v Indii u příležitosti výročí vzniku České republiky či koncert pro indického prezidenta při jeho návštěvě Čech.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám