Hlavní obsah
Václav Petr vsadil na zpěvnost Dvořákova cellového koncertu. Foto: Petra Hajská

Začala orouškovaná Dvořákova Praha

Pod heslem Češi hrají (nejen) Čechům začal v pátek 4. září v pražském Rudolfinu 13. ročník hudebního festivalu Dvořákova Praha.

Václav Petr vsadil na zpěvnost Dvořákova cellového koncertu. Foto: Petra Hajská
Začala orouškovaná Dvořákova Praha

„Orouškované“ obecenstvo za přítomnosti kamer České televize vyslechlo v podání České filharmonie pod taktovkou jejího šéfdirigenta a hudebního ředitele Semyona Bychkova dvě nejznámější symfonická díla Antonína Dvořáka – Koncert pro violoncello a orchestr h moll a Symfonii č. 9 e moll Z Nového světa.

Při takto zvolené dramaturgii si pravidelný návštěvník koncertních síní pomyslí, že ho buď čeká odtrpěná slavnostní nuda, anebo bude svědkem mimořádného zážitku. To druhé se stalo při pátečním večeru skutkem.

Ve Dvořákově cellovém koncertu se jako sólista představil mladý český violoncellista Václav Petr. Volil spíše volná tempa a vsadil na zpěvnost díla, pro nějž je charakteristická bohatá melodika a silné citové zabarvení. Vždyť mistr při jeho tvorbě v daleké Americe myslel na svou vlast i na svoji celoživotní platonickou lásku, jíž byla manželčina sestra, hraběnka Josefina Kounicová. Proto do druhé věty vložil volnou citaci své dřívější písně Kéž duch můj sám a pak ji užil v samotném závěru koncertu, kde její téma přednášejí sólové housle.

V tomto sólu se rovněž uplatnil Petrův filharmonický kolega, houslista Jan Mráček, jehož uslyší návštěvníci Dvořákovy Prahy ještě v pondělí 14. září při provedení Beethovenova Houslového koncertu.

Zahajovacímu koncertu Dvořákovy Prahy naslouchalo publikum v rouškách.

Foto: Martin Divíšek

Semyon Bychkov je skvělý dirigent, který dokáže nejen vyhovět a dát prostor sólistickému výkonu, ale objeví posluchačům nové netušené detaily ve známém symfonickém díle. Toto tvrzení dosvědčilo brahmsovsky laděné pojetí Dvořákovy Novosvětské, kde pečlivě dodržovanou dynamikou vytvořil monumentální obraz nejen závěrečnou větou, ale i kontrastně hravým scherzem a snivou druhou částí, která nezapře Dvořákův stesk po domově.

Není bez zajímavosti, že vznik díla se vztahuje ke kolumbovským oslavám objevení Ameriky a jeho světová premiéra se uskutečnila v prosinci 1893 v tehdy zbrusu nové newyorské koncertní síni zvané Carnegie Hall.

Zahajovací koncert festivalu Dvořákova Praha bude ve Dvořákově síni Rudolfina reprízován v sobotu 5. září od 20 hodin.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků