Hlavní obsah
Východočeská galerie v Pardubicích sídlí na pardubickém zámku. Foto: archiv, Právo

Východočeská galerie Pardubice: Ruka v rouně

Výstavní síně, galerie a muzea jsou až do odvolání uzavřeny. Ve svých prostorách nicméně mají připravené výstavy, jež nabídnou hned, jak to pandemická situace umožní. Právo se rozhodlo dveře některých z nich pootevřít a ukázat lidem, co je pro ně připraveno.

Východočeská galerie v Pardubicích sídlí na pardubickém zámku. Foto: archiv, Právo
Východočeská galerie Pardubice: Ruka v rouně

Východočeská galerie v Pardubicích připravuje výstavu o tvorbě a životě básníka, grafika a překladatele z francouzštiny a němčiny Bohuslava Reynka (1892–1971). Pod názvem Ruka v rouně by se měla konat od 3. února do 30. května.

Tvorba a život Bohuslava Reynka jsou spjaty především s Petrkovem u Havlíčkova Brodu. V prosinci loňského roku se vláda rozhodla, že Reynkův zámeček koupí stát a vznikne v něm Česko-francouzské centrum literatury a výtvarného umění.

Bohuslav Reynek – Okno, suchá jehla, papír, 1960.

Foto: Východočeská galerie Pardubice

Podle historičky umění a kurátorky výstavy Lenky Dolanové Reynek kromě pár let v Jihlavě a pár měsíců v Praze v době studií, několika pobytů ve francouzském Grenoblu, odkud pocházela jeho žena, básnířka Suzanne Renaud, a ročního pobytu v průběhu války ve Staré Říši tvořil v relativní izolaci petrkovského statku. Od raných kreseb tužkou a pastelem přešel ve třicátých letech postupně ke grafice, věnoval se technikám suché jehly a leptu, často v kombinaci s monotypem.

„Tematické okruhy zůstávají konstantní, zejména pastorální motivy, zátiší z bezprostředního okolí domu a zahrady a biblické výjevy, zrcadlené v petrkovském časoprostoru. Klíčovým aspektem je rozhraní, přechod mezi vnitřním a vnějším, často zviditelňované prostřednictvím motivu oken, dveří či vrat, ale i zrcadel a odrazů,“ uvedla Dolanová.

Bohuslav Reynek – Věšení prádla, suchá jehla, papír, 1955.

Foto: Východočeská galerie Pardubice

Ve sbírkách Východočeské galerie v Pardubicích se nachází soubor 113 grafických listů, vytvořených v letech 1950– 1971. Kromě obsáhlého výběru z těchto sbírek představuje výstava též materiály odkazující k pardubickému kontextu. Jedná se o tiskoviny k pardubickým výstavám v letech 1929 a 1987, knihy z Vokolkovy tiskárny, na nichž Bohuslav Reynek spolupracoval, rukopis Reynkova překladu či dopisy Vlastimila Vokolka. Prostředí Petrkova připomenou také fotografie pardubického fotografa Štěpána Bartoše.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků