Hlavní obsah
Východočeská galerie v Pardubicích sídlí na pardubickém zámku. Foto: archiv, Právo

Východočeská galerie Pardubice: Ruka v rouně

Výstavní síně, galerie a muzea jsou až do odvolání uzavřeny. Ve svých prostorách nicméně mají připravené výstavy, jež nabídnou hned, jak to pandemická situace umožní. Právo se rozhodlo dveře některých z nich pootevřít a ukázat lidem, co je pro ně připraveno.

Východočeská galerie v Pardubicích sídlí na pardubickém zámku. Foto: archiv, Právo
Východočeská galerie Pardubice: Ruka v rouně

Východočeská galerie v Pardubicích připravuje výstavu o tvorbě a životě básníka, grafika a překladatele z francouzštiny a němčiny Bohuslava Reynka (1892–1971). Pod názvem Ruka v rouně by se měla konat od 3. února do 30. května.

Tvorba a život Bohuslava Reynka jsou spjaty především s Petrkovem u Havlíčkova Brodu. V prosinci loňského roku se vláda rozhodla, že Reynkův zámeček koupí stát a vznikne v něm Česko-francouzské centrum literatury a výtvarného umění.

Bohuslav Reynek – Okno, suchá jehla, papír, 1960.

Foto: Východočeská galerie Pardubice

Podle historičky umění a kurátorky výstavy Lenky Dolanové Reynek kromě pár let v Jihlavě a pár měsíců v Praze v době studií, několika pobytů ve francouzském Grenoblu, odkud pocházela jeho žena, básnířka Suzanne Renaud, a ročního pobytu v průběhu války ve Staré Říši tvořil v relativní izolaci petrkovského statku. Od raných kreseb tužkou a pastelem přešel ve třicátých letech postupně ke grafice, věnoval se technikám suché jehly a leptu, často v kombinaci s monotypem.

„Tematické okruhy zůstávají konstantní, zejména pastorální motivy, zátiší z bezprostředního okolí domu a zahrady a biblické výjevy, zrcadlené v petrkovském časoprostoru. Klíčovým aspektem je rozhraní, přechod mezi vnitřním a vnějším, často zviditelňované prostřednictvím motivu oken, dveří či vrat, ale i zrcadel a odrazů,“ uvedla Dolanová.

Bohuslav Reynek – Věšení prádla, suchá jehla, papír, 1955.

Foto: Východočeská galerie Pardubice

Ve sbírkách Východočeské galerie v Pardubicích se nachází soubor 113 grafických listů, vytvořených v letech 1950– 1971. Kromě obsáhlého výběru z těchto sbírek představuje výstava též materiály odkazující k pardubickému kontextu. Jedná se o tiskoviny k pardubickým výstavám v letech 1929 a 1987, knihy z Vokolkovy tiskárny, na nichž Bohuslav Reynek spolupracoval, rukopis Reynkova překladu či dopisy Vlastimila Vokolka. Prostředí Petrkova připomenou také fotografie pardubického fotografa Štěpána Bartoše.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků