Hlavní obsah
Petra Kocmanová a Marek Cisovský v inscenaci Slyšení Foto: Komorní scéna Ostrava

Vůjtkovo Slyšení v režii Ivana Krejčího je Inscenací roku 2015

Hra Slyšení Tomáše Vůjtka, kterou na jevišti Komorní scény Aréna v Ostravě nastudoval Ivan Krejčí, se v anketě Divadelních novin stala Inscenací roku 2015. Druhé místo v hlasování 106 kritiků, publicistů, teoretiků a spolupracovníků redakce obsadila Pařízkova Kauza Schwejk pražského Studia Hrdinů, Klímova Lidská tragikomedie v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé a Janáčkova opera Z mrtvého domu, kterou v Národním divadle (ND) připravil Daniel Špinar.

Petra Kocmanová a Marek Cisovský v inscenaci Slyšení Foto: Komorní scéna Ostrava
Vůjtkovo Slyšení v režii Ivana Krejčího je Inscenací roku 2015

Podle výsledků ankety skončila na třetím místě Špinarova inscenace Othello, benátský mouřenín uvedená Národním divadlem a Dostojevského Bratři Karamazovi Martina Čičváka z Činoherního klubu.

„Anketu jsme vyhlásili potřiadvacáté, hlasující v ní zmínili 55 inscenací,” řekl šéfredaktor tohoto kulturního čtrnáctideníku pro divadelníky a jejich diváky Josef Herman. Nejde o soutěž, ale shrnutí názorů oslovených osobností.

„Za důležité považujeme oslovit osobnosti z různých generací, různého estetického přesvědčení, druhového a žánrového zaměření. A to nikoli kvůli 'spravedlivějšímu' vyvážení hlasů, ale pro co nejširší spektrum názorů,” dodal. Na čtvrtou pozici stačily tři hlasy, které získala inscenace Báby v Divadle Na zábradlí, Je třeba zabít Sekala v Národním divadle Brno, Mutus Liber nezávislé umělecké skupiny Handa Gote Research & Development, Něco za něco ostravské Arény a Hamleti Divadla Na zábradlí.

Národní posílilo

„V anketě uspěla pražská divadla, mezi která se na prvních čtyřech místech vetkla pouze ostravská Aréna dvěma počiny a jedním Národní divadlo Brno,” shrnul výsledky Herman. Podle něj je patrná preference divadla, které hereckou a režijní interpretací textu usiluje vést debatu o současném světě. Stejně tak preference tradičnějších forem činoherního divadla a „pravidelné” dramaturgie, ať už klasických, nebo soudobých dramatických textů a dramatizací.

„Posílila Národní divadla v Praze i v Brně, naopak oslabilo Divadlo Na zábradlí či Husa na provázku. Překvapivě se ani jediné nominace nedočkaly Činoherák Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Divadlo na Vinohradech a další významné soubory. K nejpodstatnějším tématům v textech nominací patří proměna činohry Národního divadla v Brně, směřování pražského ND, práce Dušana Davida Pařízka mezi českým a německým divadlem či průzkum historických traumat v Aréně,” dodal Herman.

Vítězná inscenace Slyšení je druhou částí volné trilogie odhalující kořeny dnešních problémů, především evropských komplexů. Text byl odměněn Radokovou cenou v dramatické soutěži o nejlepší původní českou a slovenskou divadelní hru za rok 2012.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků