Hlavní obsah
Malířka Toyen s Jindřichem Štýrským Foto: ČTK

V Paříži se prodaly obrazy Štyrského a Toyen za milióny

Obrazy českých surrealistických malířů Jindřicha Štyrského a Toyen našly nové majitele na středeční aukci společnosti Sotheby's v Paříži. Obraz Le Carnaval de Nice (Karneval v Nice, 1925) od Štyrského z francouzské sbírky se prodal za 240 750 eur (šest miliónů korun) včetně aukční přirážky. Plátno Le plongeur (Potápěč, 1926) od Toyen prodala aukční společnost za 600 750 eur (15 miliónů korun) včetně přirážky, uvedl šéfredaktor odborného serveru ART+ Jan Skřivánek.

Malířka Toyen s Jindřichem Štýrským Foto: ČTK
V Paříži se prodaly obrazy Štyrského a Toyen za milióny

Nejedná se o rekordní částky, podle Skřivánka by se velmi pravděpodobně tyto obrazy prodaly na české aukci dráž. Je ale pravděpodobné, že plátna zakoupili Češi a zanedlouho by se mohla objevit na některé z českých aukcí.

"Jsou to velice dobré výsledky, které ale nejsou nikterak překvapivé; vypovídá o tom ostatně i to, že se Sotheby's trefilo s předaukčním odhadem," řekl Skřivánek. Sotheby's odhadovalo Štyrského na hodnotu mezi 200 000 a 300 000 eur, Toyen mezi 500 000 a 700 000 eur.

Obrazy bylo možné vidět v Praze

Zatím v ČR nejdráže prodaným obrazem Toyen bylo plátno Spící, kupec za ně zaplatil loni v březnu 23,2 miliónu korun (vydraženo za 20 miliónů korun bez přirážky). Titul nejdražšího Štyrského drží Maldoror prodaný v březnu 2009 za 11 miliónů korun (12,98 miliónu korun včetně provize).

V Paříži prodaný Štyrský za šest miliónů korun by mohl být srovnatelný s nedávno na české aukci prodaným obrazem Kompozice (1925). Aukční síň Vltavín ho prodala za osm miliónů korun (9,6  včetně aukční provize). Oba obrazy pocházejí ze Štyrského raného období.

Oba v Paříži prodané obrazy, od Štyrského i Toyen, pocházejí z francouzské sbírky. V České republice bylo možné obě plátna spatřit v roce 2000 na výstavě Český surrealismus v Galerii hlavního města Prahy.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků