Článek
Stejně dlouhou dobu konstatují teatrologové, kritici, pedagogové a jejich studenti z uměnovědných kateder českých univerzit, že ostravská činoherní divadla dokážou našlápnout do čela divadelního peletonu a že na Tháliích i Cenách A. Radoka je cosi prohnilého, když - s vzácnými výjimkami - v oceněních scény a jejich umělce z tohoto cípu republiky trestuhodně pomíjejí.
Příklady za všechny - Romance pro křídlovku, Prorok Ilja, Krvavá svatba, Láska na Krymu, Ústa Micka Jaggera, O rybáři a rybce... Jan Filip, Veronika Forejtová, Anna Cónová, Zdena Przebindová, Lucie Žáčková, Alexandra Gasnárková, Janusz Klimsza, Radovan Lipus, Pavel Cisovský, Norbert Lichý, Filip a Michal Čapkovi.
Také letos rozzářily na Ostravaru oči a srdce diváků, a dokonce i kritiků, přinejmenším dvě jedinečné inscenace. Po loňských úspěších (Fedotovovo Psí srdce v Aréně a Idiot v Divadle Petra Bezruče) přineslo DPB další objev z východní Evropy - strhující sondu do devastace současných životních postojů a morálky ve dvou aktovkách Cinzano Rusky Ljudmily Petruševské v režii Poláka André Hübnera-Ochodla. V NDM se prosadil Camusův Caligula v režii Jana Mikuláška s výborným výkonem Davida Viktory v titulní roli.