Hlavní obsah
Lov na medvěda - olej na plátně z cyklu Navarana Foto: archiv, Právo

V Kurišových obrazech je možné číst jako v poutavé knize

Výrazná figura české zobrazivé malby, sedmatřicetiletý Martin Kuriš, nezatracuje vyprávěcí funkci obrazu. Jeho díla jsou plná mezilidských příběhů a přírodních i pohádkových scenérií. Romantická tradice je na jeho dílech jasně patrná a děti, které má rád, v nich mohou číst jako v obrazových knihách.

Lov na medvěda - olej na plátně z cyklu Navarana Foto: archiv, Právo
V Kurišových obrazech je možné číst jako v poutavé knize

Kuriš nežije v Praze, ale tvoří v Příbrami u Verneřic. Od mládí žil na venkově, kde čerpal inspiraci, prostor pro práci a klid. Tvrdí, že místo, kde žije, je pro něj naprosto zásadní. Jeho tvorba je tak plná přírodních scenérií, které zásadně mění náladu obrazů. Dějovost a snaha vyprávět příběhy je pro Kurišovu tvorbu typická „Odmalička jsem si rád vymýšlel příběhy. Nejprve jsem je vyprávěl a psal, potom je začal malovat. První obrazy, s kterými jsem přišel do styku, byly ilustrace knih,“ říká.

Malíř Martin Kuriš před svým obrazem

Foto: archiv, Právo

Pro jeho obrazy je typický výrazný figuralismus, a obrazy jsou tak plné postav, které působí často velmi naivisticky. „Obrazy většinou maluji z hlavy. Při figurálních kompozicích mi někdy pózují žena nebo děti. Naivita se do obrazů asi dostává ze mne. Sám jsem naivní člověk a naivita mi v životě často působí problémy.“

Řada figur ale působí anatomicky nezdařile. „Každý figurální malíř ve svých kompozicích řeší problém s anatomií postav. Dříve pro mne anatomie při malování nebyla tak důležitá. Malování z paměti nese v sobě jistou deformaci figur. Obraz ale musí na diváka působit přesvědčivě,“ dodává.

Žena v roztodivném ráji - z cyklu Příběhy

Foto: archiv, Právo

Jako malý kluk Kuriš o malování nic nevěděl. „Otec byl voják z povolání a matka prodavačka. Malování jsem objevil až v šestnácti letech. Od té doby jsem mu zcela propadl. Podařilo se mi vystudovat vysokou uměleckou školu, založit rodinu, najít si práci ve školství a při tom stále malovat a vystavovat,“ říká.

Obrazy plné kulis

Dnes už si na výtvarné scéně vydobyl dobrou pozici. Jeho pestrobarevná plátna a výrazná narativnost působí jako příjemné oživení. Obrazy často připomínají bohaté divadelní představení. Zdá se, že Kurišovu tvorbu ovlivnilo i studium scénografie.

Velryba

Foto: archiv, Právo

„Ano. Maloval jsem zhruba deset let obrazy. Prostor na plátně je dvojrozměrný. I když se cítím být převážně malířem, chyběla mi prostorová tvorba. Začal jsem ji přirozeně hledat a našel ji v podobě loutkového divadla. Bylo to v době, kdy mé děti byly v předškolním věku a výroba loutek byla směřována trochu k nim. Rozhodl jsem se studovat scénografii. Bylo to velmi inspirující roční studium,“ říká umělec. Scény, které na obrazech vidíme, nejsou jen radostné, ale často i velmi teskné a plné přírodních symbolů.

Chudá rodina na břehu Jezera - z letošního cyklu Navarana

Foto: archiv, Právo

„Postupně jsem o malování začal přemýšlet jinak. Obrazy pro mne otvíraly děj, který se potom přenesl do loutkové výpravy a dramatizoval se v podobě loutkové inscenace. Při komponování obrazů jsem více pracoval se světlem. Děj na obraze pak působil, jako by se odehrával na jevišti divadla. Záměrně jsem nasvítil postavy v obrazech ohněm hořícím v noci nebo interiér pokoje rozsvítil stropní lampou. Trochu se ve své práci vracím k barokním malířům. Rembrandtovy obrazy jsou také jakoby nasvíceny divadelním reflektorem a vytvářejí zvláštní tajemné jeviště,“ dodává.

Rodina jako inspirace

Malíř tvrdí, že vše na jeho obrazech je z jeho života a prostředí kolem něj. Malování zrcadlí jeho prožívání. „Když jsem později založil rodinu a narodily se mi děti, velmi jsem chtěl malovat pro ně – třeba pohádky. S touto etapou se mi do obrazů často vrací téma madony. Pozoroval jsem svou ženu, jak se stává matkou, jak přivádí na svět dítě, jak ho hýčká a trpělivě všemu učí,“ dodává Kuriš. Role otce a muže se na jeho obrazech objevuje jako postava lovce.

Pečení laně, která je oblíbeným Kurišovým motivem.

Foto: archiv, Právo

Poslední tvorbou malíře je cyklus s názvem Navarana. „Jde o cyklus dvaceti obrazů, které vznikaly poslední dva roky. Jedná se o figurální kompozice malované olejem na plátně. Tak jak vznikaly obrazy jeden za druhým, vznikal i příběh, který mne zavedl do neznámé země v oblasti severního polárního kruhu. Obrazy jsem nemaloval prvoplánově jako ilustrace. Literární děj a hlavní zápletka celého příběhu se objevily až na konci malování,“ říká Kuriš.

Námořníci odpočívající v hospodě - z cyklu Navarana

Foto: archiv, Právo

Obrazy tohoto malíře na první pohled působí, jako by byly určeny hlavně dětem, vztahují se k rodině, mateřství a k prožívání ztráty blízkých. „Myslím, že hlavní inspirační moment je v mém dětství. Jako kluk jsem ve svých představách snil o osamělé daleké plavbě. Vmé fantazii se objevovalo moře, neznámá pevnina, obrovské ledovce, polární pláň a domorodci, kteří se vydávají na lov. Četl jsem v té době mnoho cestopisů o objevování severního a jižního pólu. Obrazový cyklus Navarana v sobě nese tyto vzpomínky. Je to odysea osamělého člověka, který se vydává na dalekou cestu na sever. Zažívá velké dobrodružství a cesta mu přináší životní poznání.“

Ženy koupající dítko, olej na plátně

Foto: archiv, Právo

Na výstavu s názvem Navarana můžete zajít do 12. prosince do Galerie České pojišťovny ve Spálené 14, Praze 1. Otevřeno je od 10 do 18 hodin. 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků