Hlavní obsah
Zleva Luboš Veselý, Miroslav Hanuš a režisér Martin Františák připravují inscenaci Hadry, kosti, kůže o Janu Werichovi a Vladimíru Holanovi. Foto: Jakub Jíra

V divadle o Werichovi, Holanovi, Hoffmannovi i každodennosti

Divadelní premiéry třetího zářijového týdne zahrnují činohru, operu i taneční divadlo. A to v inscenacích, od nichž lze očekávat zajímavý přístup tvůrců i aktérů.

Zleva Luboš Veselý, Miroslav Hanuš a režisér Martin Františák připravují inscenaci Hadry, kosti, kůže o Janu Werichovi a Vladimíru Holanovi. Foto: Jakub Jíra
V divadle o Werichovi, Holanovi, Hoffmannovi i každodennosti

V pražském Divadle Viola nastudovala režisérka Lída Engelová s herečkou Taťjanou Medveckou a herci Davidem Novotným a Janem Zadražilem dramatizaci pěti povídek oblíbeného britského spisovatele Roalda Dahla, mistra černého a břitkého humoru. Pod společným názvem Skopové na porážku má Dahlův večer ve Viole premiéru 19. září.

Původní českou hru s názvem Hadry, kosti, kůže napsal pro Švandovo divadlo dramatik Pavel Jurda. Vypráví o životech básníka Vladimíra Holana a herce a spisovatele Jana Wericha, kteří žili ve známé vile na pražském ostrově Kampa. Wericha ztvární herec Miroslav Hanuš, Holana Luboš Veselý. Premiéra se koná v komorním Studiu Švandova divadla 21. září.

Pod titulem Garsonky má 22. září v pražském Divadle Archa premiéru taneční projekt zabývající se všední pohybovou každodenností. Vzniká v režii Jiřího Havelky a v choreografii Veroniky Knytlové, Martina Talagy a Jindřišky Křivánkové, kteří jsou i aktéry představení.

Operní soubor brněnského Národního divadla zahájí premiérou opery Jacquese Offenbacha Hoffmannovy povídky novou sezonu, jež má jako své motto Hledání. V případě Offenbachovy opery jde o hledání lásky básníkem Hoffmannem. Režisérské duo SKUTR – Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský – zvolili pro inscenaci Offenbachova díla netradiční rámec operního zákulisí. Hoffmannovy povídky se odehrávají v pauze mezi představením Dona Giovanniho, v níž jednu z rolí zpívá Stella, jedna ze tří Hoffmannových lásek.

„Hoffmannovy povídky jsou operou, které nás zavádí nejen do fantaskního světa básníka a jeho bizarních představ, kde realita splývá v jedno s jeho představami, ale jsou spojeny se světem umění a lidmi v něm se pohybujícími,“ vysvětluje Martin Kukučka.

Pod taktovkou dirigenta Ondreje Olose alternují roli Hoffmanna italský tenorista působící již léta v České republice Luciano Mastro a Belgičan Mickael Spadaccini, který se již v Brně představil jako Don José v Bizetově Carmen. Premiéra se koná 20. září v Janáčkově opeře.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků