Hlavní obsah

Tvorba dvojice Sadofsky & Trantina jako metoda poznání

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražské Centrum současného umění Dox připravilo výstavu umělecké dvojice Sadofsky & Trantina Omezená viditelnost obyčejných věcí, která potrvá do 30. září. Kurátor Leoš Válka uvedl, že viditelnost je vždy omezená a obyčejné věci neexistují.

Foto: Repro Jan Šída, Právo

Umělecké duo Sadofsky & Trantina překračuje estetické kategorie (Zvířata obdivující válku 02).

Článek

Možná by bylo přesnější říci v rámci této expozice, že oba autoři chtějí věci vidět za každou cenu jinak a obyčejnost je jim naprosto cizí. Proto ve svých dílech jitří lidskou představivost, zahrávají si s barevností, experimentují s hmotou a zkoušejí pracovat s tvarem tak, aby vytvářel překvapivé kontexty.

U obří skulptury Velký skok vpřed, kterou tvoří jakýsi hlavonožec na skokanském prkně, si nezávislý pozorovatel může říci, že umělci vytvořili pouze prvoplánově provokativní dílo.

U akrylových obrazů se však musí návštěvník pozastavit a hledat ukrytý smysl. Výrazná barevnost a změť tvarů či významů mu to poněkud ztěžují. Akryl Zvířata obdivující industrializaci staví proti sobě dvě výtvarné formy. Ta první, která se týká vizuality figur, vychází z dětské kresby. Zvířata jsou zobrazena základními tvary a jednou barvou. Připomínají spíše fleky než živočichy. Zatímco lidské město coby vyjádření industrializace pracuje s temnými barvami, převládá černá, šedá a modrá. Je pojaté hodně expresivní formou, snad aby se akcentovala jeho odcizenost.

Podobně působí i akryl Zvířata obdivující válku 02. Pouze lidskou průmyslovou aglomeraci nahradili autoři létajícím válečným strojem s bombami. Rozostřené okolí plné fleků a šmouh evokuje v pozorovateli dojem bitevní vřavy.

V prohlášení umělecké dvojice se praví, že umění dávno přesáhlo své uzavřené hranice, estetické kategorie určuje trh a stává se tak metodou k dosažení určitého typu poznání, jehož základem je přímá zkušenost. Proto jsou jejich díla tak provokativní, protože nejlepší zkušenost přece získáme prostřednictvím něčeho netradičního a často i šokujícího.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám