Článek
Není to poprvé, co přičichl k režii. V Huse na provázku po Polívkovi spolupracoval s nerozeznatelnými hereckými dvojčaty Ivanou Hloužkovou a Hanou Vaňkovou, scénickým čtením se věnoval před rokem i v Dlouhé.
Tentokrát si vybral texty, které Tobiáš napsal právě pro Svět a divadlo.
Příběhy z vlakového kupé
Třiaatřicetiletý autor patří k největším talentům české dramatické tvorby. Z třiatřiceti divadelních her vystupují úspěchy: Vojcev v režie Lébla, Jaurés (Pokorný), Solingen (Nebeský)... Navrhl však i scénu k inscenaci desetiletí, Pitínského Sestře Úzkosti...
Ze života racků v Dlouhé jsou transparentní příběhy bez záludných intelektuálních zákrut, jež někteří Tobiášovým textům vyčítají. Zdobí je znalost divadelního prostředí a jeho bláznů: režiséra, výtvarníka, překladatele, dramatika, herečky, nápovědky, asistentky. Jejich mikrosvět přibližuje realitě průvodčí, slečna, mladík, fotbalový vlajkonoš, bezdomovec..
České drama žije
S texty v ruce, ale ve zdařilých náčrtech povah vybublávají životní absurdity, volně přecházející do magicko realistických point. V kupé z inscenace Königratzova žití s věšákem, čepicí a plácačkou a s Léblovým rackem létajícím za oknem, vypůjčeným ze Zábradlí, aby se nakonec proměnil v hejno čínských, z papíru poskládaných ptáčků, přenáší se naše absurdity na jeviště. Očišťují, protože se jim diváci umí zasmát.
S minimem zkoušení a s texty v ruce zvládají příběhy Niemand, Hermaion, Übermensch, Outsider a Befreiungstanz herecky spolehlivě Miroslav Hanuš, Lenka Novotná, Martin Veliký a Magdalena Zimova.
Nebí třeba mít strach o české drama: Pavel Kohout, Václav Havel, Arnošt Goldflam, Antonín Procházka mají pokračovatele.
Divadlo v Dlouhé Praha - Egon L. Tobiáš: Ze života racků (Příběhy). Inscenační zkratka a režijní výhled Karel Král, scénografický přehled Miloň Kališ, hudební nadhled a elektrická kytara Pavel "lee" Kučera. Světová premiéra 5. února 2005.