Hlavní obsah
Zdeněk Sýkora tvary zredukoval až na tvarový fundament (Linie, 1996). Foto: katalog výstavy

Sýkorův svět tvoří geometrické obrazce

Galerie moderního umění v Hradci Králové hostí do 27. ledna výběr z grafického díla z let 1964–2011 výtvarníka Zdeňka Sýkory (1920–2011). Expozice představuje reprezentativní kolekci prací.

Zdeněk Sýkora tvary zredukoval až na tvarový fundament (Linie, 1996). Foto: katalog výstavy
Sýkorův svět tvoří geometrické obrazce

Autor patřil už v šedesátých letech minulého století k průkopníkům využití počítače ve výtvarné tvorbě. Musel překonávat odpor odborné kritiky i laické veřejnosti, protože computery byly považovány jako brzda lidské kreativity. Ovšem jeho zajímalo především hledání nového vztahu mezi strukturou tvaru a barevnou plochou.

Tak jak je náš hmotný svět v neustálém pohybu, tak jsou v permanentním pohybu i geometrické elementy na jednotlivých dílech. Další možnosti zobrazení se zkrátka díky novým technologiím přímo nabízely.

Popravdě řečeno, práce Zdeňka Sýkory nejsou pro každého, tudíž rozhodně nejsou láskou na první pohled. Aby se divák vůbec dokázal orientovat ve spleti linií, musí být buď předem poučený, nebo mít v sobě dostatek fantazie bez svazujících estetických či ideových předsudků.

Fakt, že autorova tvorba vychází z pozorování okolní přírody a krajiny vůbec, zkrátka není okamžitě patrný. Původně se totiž věnoval krajinomalbě, u které svým způsobem zůstal, přestože veškeré tvary zredukoval až na syrový fundament.

K rozklíčování jednotlivých děl nepomohou ani jejich názvy (Fáze Nr. 31, Barevné nulové linie či Černo – bílá struktura). Jako by jimi chtěl autor ještě více zvýšit touhu po rozklíčování výtvarného rébusu. Nicméně ve všech případech lze dohledat východiska.

Na první pohled chaoticky propletené černé linie na bílé ploše evokují praskliny v betonových zdech postmoderních aglomerací, červené, černé a modré čáry zase plány inženýrských sítí. Rozpité a vzájemně se pronikající barevné skvrny připomínají padající listy podzimních stromů, zatímco pestrobarevné kruhy vypadají jako skvrny na slunci.

Sýkorův svět je světem geometrických obrazců, především nekonečných linek a kruhů. Je to i náš svět. Ovšem na rozdíl od něj ho takhle nemůže, někdy ani nechce, každý vidět.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků