Hlavní obsah

Stomp: Když kolem něčeho jdeme, bouchneme do toho

Právo, Šárka Hellerová

Od úterý do neděle vystupuje v pražském Kongresovém centru britský taneční soubor Stomp. Vznikl v roce 1991 a v současnosti je skupin vystupujících pod stejným názvem několik. Každá je ovšem originál. Skládá se z dvanácti umělců z celého světa, má vlastní energii a svůj typický projev. Na otázky Práva odpověděli bubeníci Phil Batchelor a Paul Bend.

Foto: Foto PRÁVO – Petr Hloušek

Phil Batchelor (vlevo) a Paul Bend si cestování se skupinou Stomp užívají.

Článek

Jak dlouho účinkujete ve Stomp?

Batchelor: Jsem tam pět let. Konkurz jsem dělal v roce 2007 a od té doby jsem s nimi projel celý svět, snad kromě Ameriky. Do České republiky jsem přijel potřetí.

Bend: Já už se Stomp jezdím jedenáct let, takže v Praze také rozhodně nejsem poprvé. Začal jsem ve dvaceti třech letech.

Jak moc se účinkující podílejí na vzniku představení?

Batchelor: Máme dva kreativní ředitele, Lukea Cresswellse s Steva McNicholase. Vytvářejí většinu show, kterou pak vidíte na jevišti. Ale nechávají nám dostatek prostoru k improvizaci, takže se jednotlivé osobnosti mohou projevit. Odhadem je tak sedmdesát procent daných a zbytek je na nás.

Jak dlouho vám trvá nacvičit jednu show?

Batchelor: K nacvičení nových představení máme šestitýdenní soustředění. Na jeho konci probíhá přezkoušení, a kdo není připravený, trénuje o týden déle.

Můžete pomocí rytmu vyjádřit příběh?

Bend: Svým způsobem ano. Dá se říci, že se na pódiu nějaký děj odehrává. Hlavně v tom smyslu, že tam jsou různé charaktery, které spolu přicházejí do kontaktu. Většina příběhu je ale skrytá v řeči těla. A dost spolu soupeříme o to, kdo umí lépe hrát. Není v tom příběh jako takový, žádné poselství. Spíš dokazujeme, že umíme udělat hudbu z čehokoli.

Umí každý v kapele hrát na bicí?

Batchelor: Všichni nepocházejí z bubenických kruhů. Já s Paulem zrovna ano, ale jinak jsou mezi účinkujícími kromě hudebníků, tanečníků a herců i lidé, kteří v životě nedrželi žádný hudební nástroj v ruce. Stačí jim, že mají rytmus v těle a naučí se správně mlátit do rekvizit.

Bend: Základem je spíš taneční nadání.

Vám dvěma se po klasických bicích občas nezasteskne?

Bend: Na to není čas. Jsme pořád na turné a doma si pak tělo potřebuje odpočinout. Před pár lety jsem to dal se svou bývalou kapelou na chvíli dohromady, ale nikdo na to neměl čas. Já jsem ve Stomp a moji bývalí spoluhráči jsou ženatí a mají děti.

Stomp předvádějí taneční show, ve které vytvářejí hudbu pomocí různých propriet. Má to nějaké hranice?

Bend: Základní myšlenkou je, že můžeme použít cokoli. Každých pár let se snažíme přidat nové rekvizity. Nesmějí to být tradiční hudební nástroje, nýbrž věci denního užívání. Když kolem něčeho projdeme, bouchneme do toho. A když to zní dobře, snažíme se to využít. Třeba stůl, u kterého teď sedíme, má dobrý zvuk. Třeba jednou přidáme stoly. Možnosti jsou nekonečné.

Jak objekty získáváte?

Batchelor: Máme různé dodavatele a něco je vlastní výroba. Když se nám něco líbí, hned to ve velkém skupujeme. Část propriet je ukradená. Neříkejte to ale policii, půjčili jsme si je v zájmu vyšších cílů.

Reklama

Výběr článků

Načítám