Hlavní obsah
Yvona Kreuzmannová tvrdí, že živé umění dneška je kulturním dědictvím budoucnosti. Foto: Gregory Batardon

Současný tanec nabízí silné individuality

V pondělí začíná v pražském divadle Ponec festival Tanec Praha. "Naše publikum dokáže ocenit současný tanec a najde si vždy v programu „to své“. Mírně se stabilizovaly podmínky pro naši práci. Festival čerpá čtyřletý grant Hl. m. Prahy a patří k prioritním akcím ministerstva kultury. Přesto výše dotací klesá, což je dlouhodobě neudržitelné," řekla v rozhovoru pro Právo zakladatelka festivalu Yvona Kreuzmannová.

Yvona Kreuzmannová tvrdí, že živé umění dneška je kulturním dědictvím budoucnosti. Foto: Gregory Batardon
Současný tanec nabízí silné individuality

V pondělí zahajuje hlavní program 24. ročníku festivalu Tanec Praha. Můžete přiblížit způsob, jakým vybíráte soubory?

Program každého ročníku vzniká v rámci týmové práce umělecké rady, kde působí ředitelka i spoluředitelka festivalu Alena Brožová a Markéta Perroud, také Kateřina Vyšinská s Jitkou Štecovou. Externě spolupracujeme s ředitelem Aerowaves Johnem Ashfordem a dalšími konzultanty.

Čtyři dámy poctivě sledují všechna DVD s programy, které jsou nám nabízeny, k tomu jezdí na platformy, festivaly a další příležitosti, což činím i já. Finální program stavíme tak, že vždy jedna z nás musí vidět představení živě, přičemž zásadní projekty svěřují k supervizi mně. Analyzujeme vývoj taneční moderny po celé Evropě a podle možností i v zámoří, sázíme na kvalitu a různorodost.

Co bude největší událostí festivalu?

Karlínské divadlo bude patřit švýcarskému souboru Alias, který vede choreograf brazilského původu Guy Botelho. Jeho dílo plyne jako řeka, chvílemi máte pocit, že se scéna pohybuje a vy sami plujete. Je to vizuálně i emočně nesmírně působivé. V Ponci a Arše nás pak čekají další silné osobnosti.

Vlám Wim Vandekeybus dorazí do Prahy hned po světové premiéře na Benátském bienále, Britka Wendy Houstounová a Švédka Charlotta Öfverholmová reprezentují zralé a vždy provokující performerky, které už naši diváci zažili. Naopak proslulý Japonec Saburo Teshigawara přijede do Prahy vůbec poprvé. Současný tanec nabízí vesměs silné individuality, vyhýbá se uniformitě a klišé tradičních forem.

Proč letos chybí večery Evropské taneční laboratoře, které uváděly díla mladých, ještě nezkušených tvůrců?

To je prosté: ti, kteří nás z „noname“ zaujali nejvíc, v červnu nemůžou přijet. Necháme si to tedy na příští rok. Mladých tvůrců však nabízíme i bez označení „laboratoř“ více než dost. Vévodí jim nespoutaní Izraelci, mnozí z nich působí stále častěji v Evropě. Některá kratší zahraniční díla doplní v regionech čeští umělci.

Blíží se čtvrtstoletí trvání Tance Praha. Co se během let změnilo?

Především zájem veřejnosti. Naše publikum dokáže ocenit současný tanec a najde si vždy v programu „to své“. Mírně se stabilizovaly podmínky pro naši práci. Festival čerpá čtyřletý grant Hl. m. Prahy a patří k prioritním akcím ministerstva kultury. Přesto výše dotací klesá, což je dlouhodobě neudržitelné.

Je to projev zcela zjevné diskriminace tanečního umění proti jiným žánrům, nízkého respektu politiků k odborníkům a v neposlední řadě dvou desítek let, kdy má Česká republika jako prioritu ochranu památek a podíl podpory živého umění se tak dostal na kritická tři procenta rozpočtu rezortu. Je to alarmující, protože živé umění dneška je kulturním dědictvím budoucnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků