Hlavní obsah

Snímek Černá labuť je baletem, psychothrillerem i laciným hororem

Právo, Věra Míšková

Po dramatu Wrestler, v němž se s nečekanou energií a skvělým výkonem vrátil na plátno Mickey Rourke v roli stárnoucího zápasníka, přichází nyní režisér Darren Aronofsky s filmem Černá labuť. Ten se do určité míry Wrestlerovi podobá tématem – a také Natalie Portmanová podává oscarový výkon. Rourke sošku dostal, jak dopadne Portmanová, se dozvíme na konci února.

Článek

Zatímco titulní hrdina Wrestlera nutil své kdysi dokonalé, posléze již zchátralé tělo za cenu ohromné dřiny a sebeobětování podat ještě jeden velký výkon, mladá balerína Nina v Černé labuti k dokonalosti (za tutéž cenu) teprve směřuje.

Jejím snem je tančit v novém nastudování Labutího jezera, jehož režisér Thomas tvrdí, že bude naprosto převratné: Bílou a Černou labuť zatančí jediná baletka. A stárnoucí hvězda newyorského souboru Beth to nebude… Nina, jejíž touhu po špičkovém výkonu a roli ještě umocňuje dusivě milující matka (celkem podle očekávání se z ní vyklube někdejší sboristka, která v dceři vidí naplnění vlastních dávných marných ambicí), je ochotná udělat naprosto všechno.

Kontrast Bílé a Černé labutě

Ambiciózní, dost drsný a bezohledný režisér toho ale nechce málo. O tom, že křehká, něžná a noblesní Nina je ideální Bílá labuť, nemá nejmenší pochyby, ale aby mohla hrát Černou, musí ze sebe stůj co stůj dostat temnou a lstivou vášeň i spontánní svůdnou smyslnost. A toho má v sobě udřená, ubolavěná, vychrtlá a sexuálně neprobuzená Nina asi tolik co žulový kámen.

Jako kontrast a konkurence navíc do souboru přichází novicka Lily – méně dokonalá v baletní technice, ale na první pohled živočišná přesně tak, jak si režisér Thomas představuje.

Nina je ale velká bojovnice: nekonečnými tréninky počínaje a plněním ponižujících „domácích“ úkolů sexuálního rázu konče získává roli pro sebe a chystá se na premiéru, která bude zároveň očekávaným velkým filmovým finále.

"Prostě jí hráblo"

Co se s dívčinou psychikou začne vlivem toho všeho dít, není tak těžké uhodnout: uštvaná, vynervovaná a v intrikách do té doby nezkušená dívka začne podléhat žárlivosti a řevnivosti vůči Lily. Navíc ale z toho začíná blouznit a postupně se vzdaluje reálnému světu. Propadá halucinacím, čím víc se blíží premiéra, tím hůř rozeznává sny od reality – a režisér si tuhle hru „co je co“ hraje i s diváky. Ti cyničtější si časem řeknou, že „jí z toho prostě hráblo“ a celkem by je to mohlo i přestat bavit, protože vše směřuje k velmi předvídatelnému konci.

Nebýt ovšem Petra Iljiče Čajkovského, jehož hudba dává zejména všem baletním scénám tolik vášně, lásky, nadějí a smutku, že s přehledem (a s přispěním autora původní hudby Clinta Mansella a kameramana Matthewa Libatiquea) překryje slabiny scénáře, který rozhodně není nijak originální, natož objevný.

Postupně navíc přechází z ještě přijatelného psychothrilleru do značně laciného hororu, když například titulní hrdince začnou na těle vyrážet černá peříčka… Černá labuť je tedy obrazově vytříbená a hudebně velmi silná efektní podívaná s výbornými hereckými výkony Natalie Portmanové (skutečně strhující je ve finále), Vincenta Cassela v roli režiséra, Winony Ryderové jako vadnoucí, odcházející Beth, Mily Kunisové coby vášnivé Lily a skvělé Barbary Hersheyové v roli Nininy matky.

Pod tím zářivým sluncem se ale nic velkého nekoná, takže když se rozsvítí světla v sále a vyprchají dojmy, které mohou být až omamné, zbude jen umně obalený kýčovitý příběh jedné hysterky.

Celkové hodnocení: 75 %

Černá labuť

USA 2010, 110 min.

Režie: Darren Aronofsky

Hrají: Natalie Portmanová, Vincent Cassel, Winona Ryderová, Barbara Hersheyová a další

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám