Hlavní obsah

Rodriguez přivezl do Cannes hraný komis

Právo, Věra Míšková, Cannes
CANNES

K nejočekávanějším filmům soutěžního programu 58. festivalu v Cannes patřil film Roberta Rodrigueze a Franka Millera Sin City. Tvůrce filmů El Mariachi, Desperado nebo Spy Kids Rodriguez ho natočil společně s autorem kreslené literární předlohy Millerem a obsadil do něj hvězdy jako Bruce Willise, Cliva Owena, Mickey Rourka, Elijaha Wooda či Jessicu Alba.

Článek

Děj filmu, který je hranou verzí kresleného komiksu z roku 1991, je tím nejméně podstatným. Ve městě Sin City se zkrátka odehrávají brutální historky mezi zločinci, prostitutkami a policajty, historky, v nichž usekané končetiny i hlavy létají vzduchem a násilí je všudypřítomné od prvních do posledních minut.

Tím podstatným, co snad i vysvětluje přijetí filmu do soutěže nejprestižnějšího festivalu světa, je jeho ztvárnění. Ještě nikdy se filmová hraná verze tolik nepřiblížila původnímu komiksu. Rodriguez, který vzal na svá bedra většinu tvůrčích profesí (scénář, režie, kamera, střih a hudba), vytvořil výtvarně a technicky úžasné dílo, kde nejen využil snad všechny současné možnosti digitalizace, ale zároveň naplno rozehrál výtvarnou fantazii.

V ní vynikne především práce se světlem a s barevnými kompozicemi na černobílém podkladě. Mistrovská práce, ale tak trochu hodná lepší věci, je základní pocit z filmu, který ještě před distribucí v českých kinech uvidí i diváci karlovarského festivalu.

"Splnil jsem si sen, protože jsem vždycky chtěl natočit "film noir", ale měl jsem strach, že už by to dnes působilo příliš nostalgicky. Když jsem však objevil knihy Sin City, řekl jsem si, že by to mohla být ta správná cesta - natočit poctu žánru a zároveň film naprosto současný," řekl v Cannes Rodriguez.

Násilí jako součást běžné reality

Frank Miller pak na otázku týkající se doslova tryskajícího násilí odpověděl: "Násilí je součástí dnešní reality. A já nejsem z těch, kdo si myslí, že násilí na plátně podporuje násilí v reálném životě. Ostatně když se podíváte například na japonské filmy, myslím, že v nich je mnohem víc brutálních scén než v amerických filmech."

Jednou z velkých hvězd filmu je po žebříčku slávy prudce stoupající Clive Owen, který má letos dobrý rok například už díky nominacím na Zlatý glóbus a na Oscara za film Na dotek. Na otázku, co pro něj úspěch znamená, odpověděl: "Přináší především možnost pracovat s nejtalentovanějšími lidmi v oboru a na projektech, které mě opravdu zajímají. Sin City mezi ně rozhodně patří," dodal Owen.

Uvidíme, nakolik film ocení porota v čele s Emirem Kusturicou, který před festivalem tvrdil, že chce vyzdvihnout především estetické a humanistické kvality filmů. Bráno z těchto dvou hledisek je při uvažování o Sin City každá rada drahá.

Reklama

Související články

Jim Jarmusch rozesmál festival v Cannes

Nejzábavnější z dosavadních soutěžních filmů přivezl do Cannes americký nezávislý režisér Jim Jarmusch. Jeho snímek Zlomené květy s vynikajícím Billem Murrayem...

Menzel představil Anglického krále

I když se žádný český celovečerní hraný film do programu canneského festivalu už dávno nedostal, jména Bohumil Hrabal a Jiří Menzel jsou tu natolik známá,...

Výběr článků

Načítám