RECENZE: Protokol. S minulostí se přece musí umět pracovat

Padesátka diváků usedla při respektování hygienických pravidel a rozestupů v hledišti pražského Divadla v Celetné na pondělní premiéře hry Protokol, kterou pražská scéna obnovila provoz.

Členové rady v Big Cherry mají svou hrdost, hodnoty i rituály.

Hra u nás dobře známého amerického dramatika Tracyho Lettse uvádí diváky na zasedání městské rady v městečku Big Cherry, na němž se řeší záležitosti, jako jsou parkování či bezbariérová kašna. Ale zvláště podoba tradičních slavností, jež každoročně vrcholí připomínkou legendy o osmi hrdinných kavaleristech, kteří s nasazením životů zachránili farmářskou rodinu před přesilou krvežíznivých indiánů. Jenže... nebylo ono to všechno trochu jinak?

Pravda o nelítostném masakru indiánských žen, dětí a starců dobře vyzbrojenou bílou armádou, kterou přinesl na minulé zasedání radní Carp (Pavel Lagner) a jíž se chce dobrat i nový radní Peel (Aleš Petráš), by ale obrátila na ruby základy, na nichž stavějí své hodnoty obyvatelé městečka. „S minulostí se musí umět pracovat,“ připomíná starosta (Lukáš Jůza).

Lettsova hra není zdaleka tak „americká“, jak by se díky indiánské tematice mohlo zdát. V postavách radních s jejich pragmatismem, tupostí i sledováním vlastních cílů se docela dobře poznáváme. Ani o aktuálnosti tématu vyrovnání se s idealizovanou minulostí netřeba pochybovat. A že i pouhé zasedání může být vděčnou přehlídkou lidských charakterů, dokázal už Jiří Havelka svým Společenstvím vlastníků.

Inscenace režiséra Filipa Nuckollse staví na shodných rysech s naší realitou a s dobře zvolenou mírou groteskní nadsázky vykresluje členy rady. Ztotožnění se s děním na jevišti posiluje i umístění herců mezi dvě strany diváků, kteří se tak mohou cítit zapojení do jednání rady. Stominutová inscenace bez pauzy je zábavná a pro diváka neznalého textu i napínavá.

Každá z postav, ať už je to taktizující Hanratty (Matouš Ruml), prchlivý Assalone (Jakub Špalek), opatrnický Blake (Adrian Jastraban) či senior Oldfield (Tomáš Karger), má ve hře své přesné místo.

Lettsův Protokol uvedla v české premiéře těsně před koronavirovou pauzou činohra brněnského Národního divadla. Jistě bude zajímavé vidět obě inscenace.

Tracy Letts: Protokol