Hlavní obsah
Otakar Chaloupka: Šivovo třetí oko Foto: nakladatelství Moba

RECENZE: Pozdrav spisovatele Oty Chaloupky

Třetí oko hinduistického boha Šivy je bohužel průstřelem, neomylně umístěným doprostřed čela tří obětí. Proto nazval loni náhle zemřelý prozaik a literární vědec Otakar Chaloupka (1935–2013) svou poslední detektivku Šivovo třetí oko.

Otakar Chaloupka: Šivovo třetí oko Foto: nakladatelství Moba
RECENZE: Pozdrav spisovatele Oty Chaloupky

Nyní ji vydalo brněnské nakladatelství Moba, které pokračuje v populární „zelené“ detektivní edici. Chaloupka v ní před lety nabídl i Slanou chuť cigaret.

Autor řady psychologických próz, scenárista filmů spojených s režiséry Lordanem Zafranovičem, Jiřím Sequensem či Antonínem Kopřivou se v poslední době věnoval spolupráci s Českou asociací autorů detektivní literatury. Působil v porotách soutěží o nejlepší povídku i prózu usilující o Cenu Jiřího Marka. Uměleckou prací dokazoval, že žánr detektivní prózy ovládá.

Prozaik a literární vědec Otakar Chaloupka.

Foto: Právo - František Cinger

Sériový vrah vyhlížející si ženy kolem padesátky, zdánlivě ne nějak moc zajímavé, jejichž profese byla však spojena s účetnictvím či daněmi, je hledán komisařem české policie, jemuž pomáhá mladší inspektor.

Chaloupka věděl, že napětí mezi vrahem a obětí je pro literaturu málo. Proto čtenáře oslovuje i nejednoduchý vztah obou kriminalistů, kteří spolu s vedením policie rozpoutají mimořádnou pátrací akci. Výsledek: nula. Přesto se komisař nehodlá vzdát, dokonce požádá o pomoc soukromého detektiva, když je oficiální pátrání zastaveno.

Chaloupka, poučen mnoha setkáními s kriminalisty, věděl, že vrah bývá často docela ubohou postavou. Přesto dokázal napsat poutavou detektivku, v níž je zřetelný vliv jeho zkušenosti prozaika věnujícího se psychologii postav víc než jen spádu akčního děje. Je to dobrá kniha.

Celkové hodnocení 90 %

 

Otakar Chaloupka: Šivovo třetí oko

Moba, 280 stran, 239 Kč

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků