RECENZE: Písničkář Xindl X mění na Terapii zvyky

Terapie je další album, pro které vznikly písně v době pandemie. Možná i proto nejsou tak provokativní či angažované, jak bylo v minulosti u Xindla X zvykem, nýbrž v převaze osobní. Písničkář se více ponořil do vlastního světa, je upřímný i sebezpytný.

Xindl X vydal své sedmé studiové album.

Komentování společenského dění však tak docela neopustil. V Něco je ve vzduchu zaznamenal přítomnost viru, v Prodavači strachu zase zaujal postoj k politikovi, kterému „dali spot, a tak tu krafe …“.

Bezcílnost v době, kdy člověk přesně neví, co se stane v dalších dnech, a noří se do přemítání o svém životě, je zachycena v písních Terapie, Sing Sing nebo Tady a teď. Lovec perel je vyznání písničkářově manželce, Démonika zase o jeho střetech s démonem alkoholem. Pro Xindla X typický nadhled je ve skladbách SebeLoveSong o lásce k sobě samému či v náladě letní Má chata, můj hrad, která posloužila jako ústřední k seriálu Osada.

To vše je řečeno texty profesně vyzrálými, slovy, která přirozeně plynou a při tom nedráždí, i nenásilným pohráváním si s nimi (v Neonech je například obrat „My ztracený jsme, ne ony“). Jejich autor přitom zručně balancuje při používání slov či obratů hovorových a básnivých. Písničky Prodavač strachu, Nenávist zdarma a Tady a teď nicméně mohl na album zařadit dále od sebe, protože v prvních dvou je klíčovým slovem „prodavač“ a jeho slovesné tvary, v té třetí je pak obrat „prodal jsem přítomnost za obskurní obnos“.

Obal alba

V roce 2016 vydal Xindl X skladbu Popelka. Byla to prakticky jeho první balada a je dobře, že cestu k ní našel. Na albu Terapie patří totiž volné skladby Lovec perel a Něco je ve vzduchu k těm nejsilnějším. Mají příjemnou melodii, sluší jim barva zpěvákova hlasu i to, že v nich ve výrazu takříkajíc netlačí na pilu, naopak poklidně zpívá.

Obecně se nové písničky Xindla X neopírají o tak výrazné melodické linky. Zajímavější jsou svou vnitřní pestrostí. Zatímco na první poslech je deska celistvá, uvnitř jednotlivých skladeb lze vyslechnout zvukové plochy a žánrové přiznávky, které je vynášejí dál od tradičního písničkářského podání. Společně s producenty Daliborem Cidlinským a Janem Steinsdörferem je Xindl X otevřel vlivům folku (Terapie), country (Lovec perel, Démonika), aktuálnějšího popu (SebeLoveSong), osmdesátkového popu (Nenávist zdarma) či elektroniky (Neony). Za poslech pak stojí funkční instrumentální výkony, z nichž je dobré upozornit třeba na kytaru Josefa Štěpánka.

Terapie je dosud nejvážnější kolekce písní Xindla X. Nepřináší sérii jasných rádiovek, nýbrž písní, k nimž je třeba dostat se skrz vícerý poslech. Písničkář na ní v intencích své tvorby trochu mění zvyky, což je s ohledem na jeho pevné postavení na české hudební scéně třeba ocenit.

Xindl X: Terapie
Universal Music, 43:11

Hodnocení 70 %