RECENZE: Passenger zářil. S kapelou ještě víc

Britský písničkář Michael David Rosenberg si říká Passenger. Na hudební scéně se pohybuje už třináct let, vydal sedm alb, v létě hrál na festivalu Colours of Ostrava a v neděli večer koncertoval ve Velkém sále pražské Lucerny. Zcela zaplněném.

Passenger stanul před lidmi zaplněným sálem.

Passenger se u nás dosud prezentoval jako písničkář, který vystupuje pouze s kytarou, a když se z reproduktorů ozve něco jako zvuk bicích, je to tím, že si razantně podupává do rytmu a mikrofony ty údery naberou. V neděli večer hrál ale s doprovodnou kapelou. Přivezl si čtyři další muzikanty a svým jinak velmi komorním písním tak přidal na kráse a rozpuku.

Aranže pro celou rockovou kapelu jim slušely a i samotný Passenger jako by se při vystoupení rozzářil. Během večera často vtipkoval, jako obvykle vyprávěl o své hudební cestě a ruku v ruce s tím představoval příběhy písniček, které v Lucerně zazněly. Jako vypravěč byl přitom natolik charizmatický, že diváci v sále při jeho slovech až posvátně mlčeli, zvláště když hovořil o síle přátelství, lásky nebo cestování.

Passenger byl ve výborné formě.

Své nové album Young as the Morning, Old as the Sea, které vyšlo před několika dny, natočil zčásti v Austrálii a na Novém Zélandu a během večera je propagoval poctivě. V Praze z něho zaznělo sedm skladeb. Nadále se na něm pohybuje v oblasti indie folku a přitom má v některých písničkách přesahy k tomu, čemu se v hudebním světě říká střední proud. Na koncertě mu proto dobře posloužily i skupinové aranže, díky kterým měly písně plynulý tah, lehkost, plnost i hravost.

V půli koncertu však Passenger na pódiu osiřel. Vrátil se ke starým časům a při zpěvu se doprovázel pouze kytarou, místy podupáváním. Takto zazněly Travelling Alone, velmi svérázná, nicméně skvěle zpracovaná coververze písničky Simona a Garfunkela The Sound of Silence a I Hate. Passenger v nich – i bez kapely – přitom stále zářil. Vyzdobil je silným a intonačně spolehlivým hlasem i hrou na kytaru, která byla dynamická, jemná i divoká.

Passenger koncertoval s kaopelou.

Na poslední část koncertu se na pódium vrátila doprovodná skupina a společně s Passengerem střihli i coververzi skladby britských Joy Division Love Will Tear Us Apart. Chvíli před tím zazněl megahit Let Her Go, na závěr pak ještě dva přídavky.

Passenger zanechal silný dojem v mnoha ohledech. Jako autor zajímavých a citlivých písniček, jako skvělý textař s rozhledem a přehledem, jako znamenitý sólový interpret i jako výrazný frontman kapely.

V podprogramu vystoupil jihoafrický písničkář Gregory Alan Isakov. Jeho jemné baladické písně však v prostředí velké Lucerny hluboko zapadly.

Passenger
Velký sál Lucerny, Praha, 2. října