RECENZE: Ohně, akrobaté a allenovské sci-fi v parku

Silné bouře na jihu Čech sice způsobily ve čtvrtek 8. července večer mnoho škod, premiéře nové hry Petra Zelenky a Olgy Šubrtové Da Vinci naštěstí nezabránily. Odehrála se před Otáčivým hledištěm zámeckého parku v Českém Krumlově sice za deště, ale se vší slávou.

Silvio (Martin Pechlát) se pokusí namalovat místo Da Vinciho Dámu s hranostajem.

Dramatik a režisér Petr Zelenka není v práci s činohrou Jihočeského divadla nováčkem. Na českobudějovické scéně uvedl své hry Příběhy obyčejného šílenství i Očištění a před českokrumlovskou točnou režíroval již svou adaptaci Psa baskervillského. Sci-fi komedii Da Vinci chystal se souborem už loni, ale tehdy kvůli covidu zůstala točna pro diváky uzavřená.

Zelenka vsadil na osvědčenou oblibu sci-fi propadů do historie. Italský historik umění Silvio se ocitne v době Leonarda da Vinciho a pokusí se ovlivnit vznik jeho obrazů. Po počátečním šoku uplatní na milánském dvoře i jeho žena Claudie své zubařské umění a oběma nové zážitky pomohou překonat manželskou krizi. Hra baví diváky nečekanými střety s historickou realitou a tak trochu žertuje na účet zaručené pravosti slavných obrazů.

Po zkušenostech ze Psa baskervillského ušili autoři text „na tělo“ krumlovské točny, a to ve stylu velké kostýmní historické show, v níž mají své místo akrobaté a chrliči ohně, tanečníci, projekce, hudba, a dokonce i živý kůň. Točna se neustále otáčí, diváci jsou zasahováni stále novou podívanou a to, že některé obrazy jsou tu jen pro oko, jim patrně vadit nebude.

Hostující Martin Pechlát je výborným, allenovsky naivním nadšencem i smolařem Silviem, má smysl pro jemný humor, textovou i situační pointu. Dana Verzichová hraje temperamentní Claudii, jež teprve v Leonardově době najde sama sebe. Pavel Oubram dá divákům nahlédnout do nitra Leonardových lidských i tvůrčích vášní, komediální typy v přesné zkratce vytvářejí Ondřej Veselý (Sforza), Tomáš Kobr (Zoroastro), Pepa Honzík (Salai) a další herci.

Da Vinci inscenační tradici českokrumlovské točny sice nikam výrazně neposunuje, ale je vděčnou diváckou komedií se spoustou podívané a obratně napsaným i zahraným příběhem.

Petr Zelenka a Olga Šubrtová: Da Vinci
Režie Petr Zelenka, dramaturgie Olga Šubrtová, scéna a kostýmy Michaela Hořejší, hudba Daniel Šubrt. Premiéra 8. července před Otáčivým hledištěm, Český Krumlov