RECENZE: Na příběhu své země ukazuje Deon Meyer na stav světa

Jméno jihoafrického spisovatele Deona Meyera je zárukou dobrého thrilleru. Poslední lov je jeho osmá kniha, kterou u nás nakladatelství Moba vydalo. Kapitán Benny Griessel a jeho parťák Vaughn Cupido z elitní jednotky Jestřábi v ní řeší vraždu bývalého policisty Johnsona Johnsona. A zpočátku vůbec netuší, kam povede.

Deon Meyer napsal jednu ze svých nejlepších knih.

Mezitím byl ve Francii, kde se usadil, aby začal klidný život, přítelem ze starých časů osloven vycvičený bojovník Daniel Darret. V Paříži měl zlikvidovat zkorumpovaného prezidenta jihoafrické země. Jakkoli byla jeho mise z lidského hlediska zavrženíhodná, Meyer z něho udělal kladnou postavu, která má čtenáře na své straně. Učinil tak lehce a přirozeně, stačilo poukázat na Derretův lidský rozměr a zranitelnost.

Třetí rovinou knihy je závod s časem. Oba policisté jsou natolik přesvědčeni o své verzi vyšetřování, že se dokonce v jednu chvíli pouštějí do pátrání na vlastní pěst. A jak rozplétají jeho nejasnosti, obě první roviny se za pečlivého přispění Meyerovy silné autorské zbraně zvolna spojují.

Umí totiž bravurně vystavět a vygradovat napětí. Zpočátku je počet stran, který věnuje oběma na sobě na první pohled nezávislým příběhům, poměrně vysoký a není těžké pro jeden pozapomenout na druhý. Postupně však psaní nabírá na svižnosti a míří k dechberoucímu finále, příběhy se rychle střídají a v závěrečné fázi prolínají po několika řádcích. Rytmus vyprávění tak ve finále připomíná moderní videoklip s rychlými střihy.

Meyer je v tom důsledný, přitom neobrušuje cit pro detail i fakta. Splétá síť intrik, politických podvodů i násilí. Bohatě vykreslené postavy a zápletky jsou realistické, odpovídající dění nejenom v Jihoafrické republice, ale v mnoha částech současného světa. Autorův reálný pohled na vlastní zemi a bystrý pohled na lidi vedou děj do skutečného života.

Jméno jihoafrického prezidenta, jenž měl být Danielem Darretem zastřelen, v knize nepadne. Vše ale ukazuje na Jacoba Zumu. Prezidentem byl v letech 2009 až 2018, přičemž byl z korupce, vydírání a praní špinavých peněz obviněn již v době, kdy byl viceprezidentem. Později se prokázalo jeho napojení na vlivnou indickou podnikatelskou rodinu Guptových, které prokazoval služby jdoucí proti zájmům vlastní země. V únoru roku 2018 oznámil Zuma po tlaku vládní strany Africký národní kongres rezignaci.

Poslední lov je skvěle napsaný (a citlivě přeložený) román. Zpočátku je lehce rozvleklý, jakmile ale dojde na první zvraty ve vyšetřování a životech hrdinů, jeho tvar nabere na pevnosti a brilantnosti.

Deon Meyer: Poslední lov
Moba, překlad Silvie Mitlenerová, 469 stran, 399 Kč

Hodnocení 85 %