Hlavní obsah
Barytonista pražského Národního divadla Richard Haan jako Rigoletto spolu s mužským sborem pražského Národního divadla a ústeckého Severočeského divadla. Foto: Hana Smejkalová

RECENZE: Na Grabštejně zazněl poprvé Verdi

Po třiadvacáté se na severočeském hradě Grabštejn uskutečnilo v sobotu 22. srpna benefiční operní představení, které se od roku 1993 koná z iniciativy sólisty pražského Národního divadla a rodáka z nedaleké Chotyně Luďka Veleho.

Barytonista pražského Národního divadla Richard Haan jako Rigoletto spolu s mužským sborem pražského Národního divadla a ústeckého Severočeského divadla. Foto: Hana Smejkalová
RECENZE: Na Grabštejně zazněl poprvé Verdi

Výtěžky z benefičních představení pomohly zachránit gotický hrad ze 13. století do té míry, že mohl být v roce 2008 zapsán do prestižního seznamu národních kulturních památek.

Během let se na hradním nádvoří podařilo uvést již patnáct operních titulů, o něž je vždy velký divácký zájem, k nejnavštěvovanějším představením patřil Mozartův Don Giovanni a Smetanova Libuše s Evou Urbanovou.

Na Grabštejně účinkují každoročně prvotřídní sólisté, většinou z pražského Národního divadla, takže operní představení s klavírním doprovodem představují skutečně vrcholný umělecký zážitek.

Svůdnou Maddalenu ztvárnila na Grabštejně mezzosopranistka Andrea Kalivodová, Vévodu vytvořil tenorista Martin Šrejma.

Foto: Hana Smejkalová

A navíc mají grabštejnská představení na hradním nádvoří pod srpnovým slunečním nebem neopakovatelnou atmosféru. Platí to i o letošní inscenaci Rigoletta, jíž na tamní scénu poprvé pronikl italský operní král Giuseppe Verdi.

A poprvé na Grabštejně vystoupil i charismatický představitel titulní role, barytonista Richard Haan, stejně jako sopranistka Jana Sibera v roli jeho dcery Gildy, jejíž bezchybný a krásný stříbrný soprán diváky nadchl k mnoha bouřlivým ovacím.

Mantovského vévodu výborně zazpíval i zahrál tenorista Martin Šrejma, smyslnými úsměvy nešetřila Andrea Kalivodová v roli svůdné Maddaleny. A Luděk Vele se s chutí chopil role Sparafucila. Kvalitní výkony ale podali všichni sólisté i sboristé, stejně jako klavíristka Šárka Csölle Knížetová, která zastoupila orchestr, a vše se odehrávalo pod spolehlivou taktovkou Jana Chalupeckého.

Jednoduchou scénu založenou na principu masky navrhly opět studentky Střední uměleckoprůmyslové školy a Vyšší odborné školy v Jablonci nad Nisou pod vedením Jitky Jelínkové. Na konci Rigoletta se tleskalo dlouho a vestoje.

Zleva Richard Haan v titulní roli a Luděk Vele jako Sparafucile v inscenaci Rigoletta na hradě Grabštejně.

Foto: Hana Smejkalová

K tradicím grabštejnských beneficí patří i každoroční výtvarná výstava. Letos měli diváci možnost se seznámit s dílem akademického sochaře a malíře Vojtěcha Adamce, jehož jeden obraz obohatil Galerii svaté Barbory, která se pyšní už řadou děl předních osobností.

Vynikající výkon podala v roli Gildy sopranistka Jana Sibera, na snímku s Martinem Šrejmou v roli Vévody mantovského.

Foto: Hana Smejkalová

A ke Zvonu smíření, jehož hlas zní z hradní věže do kraje již od roku 2001, přibyl letos i Oblouk smíření - čtrnáct tradičních zastavení křížové cesty, která z hořického pískovce vytvořil sochař Michal Moravec a jejichž putování začíná již pod hradem a končí na hradní zahradě, odkud je nádherný výhled do tří zemí - Čech, Německa a Polska.

Celkové hodnocení 90 %

 

Giuseppe Verdi: Rigoletto

XXIII. benefiční představení ve prospěch hradu Grabštejn, 22. srpna 2015

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků