Hlavní obsah
Zleva: Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová, Iva Janžurová, Jana Preissová a Johanna Tesařová diskutují o hereckém údělu. Foto: Pavel Neubert

RECENZE: My ženy a herečky to fakt nemáme lehké

Tři tanečnice vytvářejí pohybové variace na téma ženské tělo za doprovodu rádoby éterické, leč nezajímavě eklektické hudby, poté herec Karel Dobrý prosloví přednášku F. V. Krejčího na téma žena a kultura. A pak se na jevišti Nové scény Národního divadla v Praze efektně zjeví pětice heroin oblečených do okázale divadelních kostýmů a vytvoří malebný živý obraz.

Zleva: Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová, Iva Janžurová, Jana Preissová a Johanna Tesařová diskutují o hereckém údělu. Foto: Pavel Neubert
RECENZE: My ženy a herečky to fakt nemáme lehké

Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Jana Preissová, Eva Salzmannová a Johanna Tesařová jsou na jevišti „za sebe“. S nadsazeně groteskní afektovaností začnou publiku svěřovat své názory na divadlo a herectví. Permanentní afekt ale brzy uvadá směrem k trapné jednotvárnosti. Účinně s ním dokážou pracovat Medvecká i Janžurová, které ho střídají civilně sebeironickým tónem, zatímco Salzmannová s Tesařovou se v něm dost beznadějně utápějí a Preissová ho využívá jako zástěrku, zjevně aby se na jevišti vůbec cítila přijatelně.

Eva Salzmannová je v inscenaci za rebelku.

Foto: Pavel Neubert

Nápad vyzvat pětici zralých osobností činohry Národního divadla k autentickým výpovědím sází na fakt, že diváci milují, když je jejich idoly pustí do své kuchyně, herecké i soukromé. Proto se přece tisknou a čtou nekonečné herecké rozhovory, sledují třinácté komnaty a hltají bulvární nahlédnutí do ložnic celebrit. A proto nepochybně i inscenace Křehkosti, tvé jméno je žena bude diváckým hitem.

Má to ale jeden háček. Všechna ta rádoby autenticita prošla zkouškovým procesem, kdy se moudra o hereckém poslání i sdělení hereček o tom, jak to mají se stárnutím či rodinou, pečlivě precizovala, takže působí naučeně a záměrná trapnost přechází ve skutečnou. Navíc smysl jevištní přítomnosti tří tanečnic souboru 420People se brzy vytrácí a jejich spojení s herečkami je jen vágně a žensky povšechné.

Karel Dobrý v kostýmu a skvostně předneseném monologu mrtvé herečky.

Foto: Pavel Neubert

I když lze jistě ocenit odvahu hereček k sebeironii, nebylo by opravdu lepší najít pro pět skvělých osobností souboru herecké postavy hodné jejich umění, než je alibisticky nutit k rádoby autentickým etudám hodným studentů DAMU? Vždyť nakonec jedinou hereckou příležitost na jevišti Nové scény dostane Karel Dobrý ve skvostném monologu z Královny duchů Elfriede Jelinekové, jemuž pětice velkých hereček jen němě přihlíží...

 420People, Daniel Špinar a kol.: Křehkosti, tvé jméno je žena
Režie: Daniel Špinar, dramaturgie: Marta Ljubková, choreografie: Nataša Novotná, scéna: Lucia Škandíková, kostýmy: Linda Boráros. Premiéra 11. května na Nové scéně ND, Praha.

Celkové hodnocení: 40 %

 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků