RECENZE: Monstrózní Javier Bardem kraluje mafiánskému filmu Escobar

Fernando Léon de Aranoa natočil celovečerní film o postavě, jejíž příběh je znám z tisku i seriálů. Pablo Escobar byl v 80. letech nejslavnější kolumbijský drogový boss, vrah a faktický král jihoamerické země. Už jako malý se živil podvody na ulici, ale až díky kokainu získal miliardy a politický vliv. Kokain pašoval vlastními letadly, loděmi i ponorkami.

Javier Bardem je Escobar.

Film Escobar rozhodně nenudí. Jako celek asi není nezapomenutelný, u postavy Escobara (Javier Bardem) lze však toto adjektivum použít bez nadsázky. Bardem stvořil mimořádně výrazné, bizarní, otylé monstrum, které se zaryje divákovi do otřesené duše. Jeho Escobar je z 20 procent hodný tatínek a z 80 procent násilnický, psychopatický, nehezký buran vybavený jistou pouliční chytrostí, těkavýma očkama a hnusným panděrem, které neustále cpe do kamery.

Výtečný Bardem vyzařuje velikášství, neomalenost i nezvladatelný vztek, má rád peníze a vraždění, ale také vidíme, že skrývá strach a nějak tuší, že přijde konec.

Penelope Cruzová

Postava jeho manželky je bohužel zatlačena do pozadí, nedozvíme se téměř nic. Postava milenky a televizní hvězdičky Virginie Vallejové (Penelope Cruzová) má naopak velký prostor, z jejího pohledu se celá story vypráví, ale chvílemi trochu nudí svou povrchností. Těžko říct, jaká byla skutečná Virginia, ale ve filmu vypadá jako fiflena, která se nechá ohromit penězi („rozhodla jsem se, že nebudu původ peněz řešit“). Flirtuje se zlem a pak se diví, že se její život hroutí, přestože byla varována, že když půjde ke dnu Escobar, půjde i ona.

Podstata Virginie se ukazuje v jedné z nejpovedenějších a nejvypjatějších scén, kdy ke konci žebrá u Escobara o peníze, aby mohla utéct do Evropy, jenže ten jí nic nedá prostě proto, že je grázl, což věděli kromě ní všichni. Zábavný je i přílet drogového letadla, které přistává za provozu na dálnici, aby ho nemohli celníci chytit, nebo některé přestřelky.

Javier Bardem jako Escobar

K pozitivům snímku určitě patří spád děje, věrohodné akční scény a navíc smysl pro ironii a ulítlý humor. Kde jinde uvidíte slavného obtloustlého herce, jak běží nahý lesem?

K hlubšímu pochopení hlavní figury tu ovšem chybí jeho dětství a dospívání, které měl Escobar hodně zajímavé. Už na začátku je mu přes třicet, což působí kapánek zkratkovitě. Film také oslabuje fakt, že kolumbijští mafiáni spolu mluví anglicky. Detail, ale pro náročnějšího diváka docela podstatný.

Celkové hodnocení: 75%