Hlavní obsah

RECENZE: Miami Blues. Drsný příběh s humorem

Právo, Jaroslav Špulák

Miami Blues, první kniha ze série o detektivu Hokeu Moseleyovi, vyšlo už v roce 1984. Napsal je Charles Willeford (1919–1988), vyznavač drsné americké školy, výborný vypravěč a milovník surového humoru.

Foto: Moba

Charles Willeford: Miami Blues

Článek

Byla tak úspěšná, že podle ní v roce 1990 vznikl stejnojmenný film, v němž hlavní roli ztvárnil Alec Baldwin. Režisérem je George Armitage.

Její příběh se odehrává v americkém Miami, kde chce Freddy Junior Frenger, z věznice v San Quentinu propuštěný psychopat a sociopat, začít nový život. Od první chvíle je ale zřejmé, že se mu to nepodaří. První vraždu spáchá jen tak mimoděk hned po příletu na letišti.

Vyšetřuje ji seržant Hoke Moseley, kterého další kroky dovedou k přímé silové konfrontaci s Frengerem. Začíná boj a hon, do nichž je zapletena ještě naivní studentka a příležitostná prostitutka Susie. Na pozadí příběhu pak Willeford odkrývá atmosféru Miami – slunečnou, multikulturní a v ghettu drsnou.

Brutalita, která detektivku rámuje, je autorem předložena s nápadnou dávkou humoru – černého, absurdního i brutálního.

Skončí ale vždy v okamžiku, kdy nás lehkým jazykem definitivně přesvědčí o tom, že drastická scéna, kterou vcelku vesele popsal, do knihy vážně patří a zásadně posunuje děj dál.

Únik od vypravěčské povrchnosti

Svérázná dávka humoru mu nadto umožňuje vyprávět plynule a v tempu, které nedovoluje nabýt dojmu, že sled událostí ztratil švih. Willefordův styl psaní tak v podstatě odpovídá chování hlavních postav.

Jazyková svoboda, schopnost přirozeně popsat různé scény a živost dialogů mu umožňují uniknout povrchnosti.

Každá postava má jasný charakter, působí nebývale živým dojmem, a když například záporný hrdina Frenger přijde k vážnému úrazu, Willeford snadno přesvědčí čtenáře, aby mu alespoň v takovém momentu držel palce.

Celý příběh je současně dobře propracovaný. Jeho přirozený spád podporují detaily, které se pro něj nakonec ukážou jako podstatné. Nejsou přitom klíčovými body v policejním pátrání, o ně v prvním plánu nejde.

Jsou schůdky příběhu, jenž se postupně vrství a postupuje k finále, které je možná koncem případu, ne však posledním pocitem z něho.

Miami Blues rozhodně není semeništěm intelektuálních úvah, na to jsou jeho hrdinové příliš přímočaří a drsní. Je to syrový příběh, který má řadu zápletek, absurdit, pointu i druhý plán.

Charles Willeford: Miami Blues
Moba, překlad Petra Hesová, 224 stran, 249 Kč

Celkové hodnocení: 85 %

Reklama

Výběr článků

Načítám