RECENZE: Kapela Health je na cestě

Americká kapela Health je v noiserockovém světě samostatnou kapitolou. Skupina estétů, jejíž hudba byla postavena na dráždivé rytmice, důkladných bicích, uječených kytarách a rozmazaném zpěvu, vytvořila na scéně jakýsi hudební mikrosvět. Už je to ale dlouho.

Health existují od roku 2005.

Deset let existující kalifornská čtveřice vydala předešlé album Get Color před šesti lety. Její členové se v mezičase hudbě věnovali, pokud ale jde ale o Health, další plod tvorby a hudebního náhledu vychází až nyní v podobě desky Death Magic.

Nutno uznat, že je to v mnoha ohledech zajímavý počin. Health se na něm trochu odpoutali od svého dosud hýčkaného elektro-noiserockového světa a přimkli se ke „srozumitelnější“ vlně. Podařilo se jim při tom neztratit tvář výlučné kapely s  jasným rukopisem, která si v jednotlivých kompozicích vždy a zajisté udělá to, na co má chuť a co považuje za pozoruhodné.

Obal nového alba skupiny Health

V obou případech je to samozřejmě její subjektivní pocit. O funkčnosti lze totiž diskutovat, protože kdyby některé zvuky a pasáže na nové desce nebyly, měla by ještě větší spád, což by jí prospělo. Men Today by tak byla ještě kratší než je, zpěv by byl leckde čitelnější, zvuková blamáž Salvia by na kolekci vůbec nebyla a třeba Life by klidně mohla být ještě výraznější, než je.

Album Death Magic je pokusem definovat hudbu jako něco, co posluchače nasytí, čili nejenom jako energetický nápoj. V případě Health to není krok zpět. Pro ně je to rozšíření hledí. Pojem synthpop, ke kterému se na desce mnohdy nejvíce přibližují (pokud jde o mainstream), vidí po svém. Zůstává zvukově i aranžérsky promyšlený, vykonstruovaný a možná i složitý, ale za tím vším se nadále linou zajímavé netuctové postupy i melodie.

Třetí album kapely Health je mezičlánek. Zastihuje ji ve vývoji po šesti letech klidu. Proto bude zajímavé sledovat, kam se dobere na příští desce.

Health: Death Magic
Universal Music, 39:30