Hlavní obsah

RECENZE: Dvacet pět příběhů svobody Szymona Szcześniaka

Právo, Jan Šída

Polský fotograf Szymon Szcześniak přivezl do olomoucké galerie dvacet pět svých velkoformátových snímků, které nafotil v roce 2011 v Kalifornii. Svou kolekci nazval Útěk do divočiny. Hlavním ideovým svorníkem celého díla je vyjádření přirozené touhy všech živoucích organismů po svobodě.

Foto: Jan Šída , Právo

Fotograf Szymon Szcześniak vypráví příběhy lidí a zobrazuje jejich touhu po svobodě.

Článek

Fotograf Jindřich Štreit, který měl na vernisáži průvodní slovo, zdůraznil, že tvůrce do jisté míry konfrontuje člověka s okolní přírodou a tím se dotýká svobody samotné. A my sami si pak můžeme příběhy jednotlivých osobností domýšlet.

Szymon Szcześniak přistupuje k danému tématu dvěma cestami. Jednak se zaměřuje na portrétní tvorbu. Jeho modely jsou zemití a originální lidé, které na svých toulkách Kalifornií potkal. Všechny snímky mají bílé pozadí, protože fotograf nebyl líný s sebou nosit plachtu, která mu vytvořila neutrální pozadí. Díky tomu pak výrazné znaky všech portrétovaných vyniknou a objeví se v plné nahotě. Vrásky, tetování, jizvy, to všechno vypráví příběhy a vnímavý pozorovatel je může zkoušet číst.

Putování krajinou

Druhou cestou, kterou se Szcześniak umělecky vydal, je fotografické putování přízračnou kalifornskou pouštní krajinou. Ta je bezútěšná, stejně jako je syrová, vyprahle drsná, ale také nezaměnitelně krásná. Ožívá v ní poloztracená romantika béčkových westernů, krutá bezstarostná jízda Hells Angels i zaprášených cest od soumraku do úsvitu. Nekonečná dálka, která se ztrácí v horkém horizontu, to je opravdový symbol svobody.

Nejvíce se tomuto pocitu blíží snímek, na kterém u dálnice stojí osamělá pouštní šelma. Snad šakal, snad kojot. Nepatří nikomu, nemá pána a jako duch se najednou zjevil u krajnice. Bílá čára, lemující highway, evokuje nekonečnou dálku i nekonečnou svobodu pohybu a vůle, kterou má divoké zvíře.

A tak Szcześniakovi hrdinové jako psanci prchají divočinou a nechávají prokletí velkých aglomerací hluboko za sebou. Zjevují se v krajině a nikde nemají stání. Jejich svoboda je však drsná a neúprosná. To vše vyjadřují umělcovy fotografie a ukazují to s neúprosnou virtuální syrovostí.

Galerie Amadeus se zaměřuje na tvorbu talentovaných umělců ze střední Evropy. Díky tomu, že na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě, se kterou galerie volně spolupracuje, studuje hodně polských fotografů, máme možnost vidět současnou polskou moderní fotografii, kterou Szymon Szcześniak výrazně reprezentuje.

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám