Hlavní obsah

RECENZE: Divadlo Bolka Polívky přepadli desperáti

Právo, Jiří P. Kříž

Kdo by náhodou čekal, že Tomáš Matonoha a Josef Polášek budou konkurovat s titulem Butch Cassidy & Sundance Kid hrdinům filmu Georga Roye Hilla, tedy Stevu McQeenovi a Paulu Newmanovi, toho hned s autorem české verze a režisérem inscenace Lubošem Balákem vyvedli z omylu podtitulem: Western z Bohnic.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Tomáš Matonoha (Sundance Kid) a Josef Polášek (Butch Cassidy) se svou vinčestrovkou

Článek

Jejich fantasmagorie měla českou premiéru v brněnském Divadle Bolka Polívky. A protože blázinec se neobejde bez psychiatrů a ošetřovatelek, přizvali ke spolupráci do role sestřičky ženskou jako květ, s jazykem ale nabroušeným pěkně do špičky - Barboru Polákovou. Hlásím: premiéra a první repríza vyprodány, a bude to tak i nadále.

Sejdeme se v Bohnicích

Popravdě řečeno, o mravoličný příběh kráčí. Matonoha je pacientem v pokročilém stádiu uzdravování. Už si uvědomuje, že není Sundancem, nýbrž meteorologem. Ženatým. Na nejlepší cestě opustit léčebné zařízení. Jenom však do chvíle, než nedostatková obložnost přivede do jeho pokoje pacienta zatím v pokročilém stádiu rozkladu osobnosti. Polášek se považuje za Butche.

Počáteční Matonohův vzdor se proměňuje v milosrdnou recidivu nemoci. Je jim s Poláškem dobře. Do hry postupně vtahují i sestřičku Polákovou. Blázinec se mění v loch, zdravotnice v dozorkyni. Hojně se střílí z rohlíků a mrkví, smeták se proměňuje ve vinčestrovku, Savo ve whisky. Na konzumaci naštěstí nedojde. Co je za prvním plánem Balákova textu, to je chvála bláznovství, úkryt před poblblým světem, život s fantazií jako nikdy nekončící hra. Bohužel je to všechno zároveň načichlé televizním bavičstvím postaveným v případě představitelů Butche a Kida na ostrém slově.

Co je ovšem třeba v případě spílání totalitě a jejím strůjcům něžně komické, na jevišti se může při nadužívání jevit místy skoro až oplzlé. S lidskými orgány si vystačíme možná na klip, skeč nebo divadelní výstup, v celku ovšem přehlušují bohulibý smysl travestie.

Bestie jak kráva

Balákův Butch Cassidy & Sundance Kid budou divácky úspěšní. Trochu mi bylo líto Polákové, jejíž herecký potenciál nevyužil inscenátor ani z poloviny, a to se mohl inspirovat přinejmenším Blonďatou bestií oslavující politickou vyzrálost veverky Kristýny Kočí nebo třeba jejím songem Kráva.

Matonoha s Poláškem jsou samozřejmě suveréni. Jejich bandité dojímají bezbranností. Ztratili se v nepřejícím světě a milosrdně zdětinštěli. I dveře pokoje odporují perspektivě. Zmenšily se i jejich broučkovské postýlky. Jakkoli už stejně jako Poláková hráli v lepších kouscích, neztratí se ani tentokrát. Jejich Butch a Sundence jsou pistolníci, kteří nezabíjejí.

Divadlo Bolka Polívky Brno - Luboš Balák: Butch Cassidy & Sundance Kid.
Režie Luboš Balák, scéna Tomáš Matonoha, kostýmy Kateřina Kumhalová, realizace kostýmů Marie Mukařovská, hudební spolupráce Tomáš Matonoha a Barbora Poláková, výtvarná spolupráce Jakub Stejskal a Josef Bubeník. Premiéra 18. září, psáno z reprízy 19. září 2013.

Celkové hodnocení 55 %

Reklama

Výběr článků

Načítám