Hlavní obsah

RECENZE: Chvrches odkrývají barvy postupně

Právo, Jaroslav Špulák

Bylo by jednoduché zatratit debutové album skotské skupiny Chvrches po prvním poslechu. Mimochodem té skupiny, která v Praze na Slavii v červnu zahajovala koncert Depeche Mode a měla během něho tak velké technické problémy, že jí jednomu bylo až líto.

Foto: Universal Music

Chvrches

Článek

Chvrches (takto se píší proto, aby je bylo možné snadno objevit při vyhledávání na internetu) vlastně mají s Depeche Mode mnoho společného. Jejich první album The Bones Of What You Believe by mohlo být chápáno jako další slušná synthpopová deska inspirovaná stylovou hudbou osmdesátých let (tedy dobou první slávy Depeche Mode), osvěžená dívčím hlasem Lauren Mayberryové.

Každé další setkání s jednotlivými písněmi nicméně odhaluje hlubší vrstvy zvukově rafinované a především kouzelně nevinným hlasem zpěvačky přitažlivé kolekce. Nabízí doslova škálu zvuků – chvíli temné, chvíli drsné, jindy ostré i nepříjemné, vždy korespondující s obsahem textů.

Kdyby bylo možné postupně odkrývat a oddělovat od sebe zvukové vrstvy, jež tvoří celek písní, bylo by asi překvapivé, kolik jich na ploše jediné skladby je.

Foto: Universal Music

Chvrches hráli v červenci v Praze.

Odhalilo by to také další inspirace. Kdesi v pozadí se v hudbě Chvrches vynořují The Cure a jejich sychravá romantika, také Sisters Of Mercy jako tradiční představitel gotického rocku, v ostřejších fázích dokonce Nine Inch Nails.

Mnoho vlivů sice informuje o tom, že přímé originalitě se Chvrches vyhnuli, její absenci však nahradili barevností tvorby. V současné době to není vlastnost k zahození.

A jelikož Skotové nehýří silnými melodickými nápady, je jejich schopnost malovat zvuk jako obraz ta nejsilnější.

Chvrches: The Bones Of What You Believe
Universal Music, 48:04

Celkové hodnocení: 7 0%

Reklama

Výběr článků

Načítám