RECENZE: Baladu o pilotovi zdobí letecké scény

Právo, Eva Vejdělková

Velký životní příběh vyprávěný na téměř komorním prostoru, to je Balada o pilotovi natočená podle skutečných událostí. Tragicky završený osud svého tchána Karla Balíka, pilota RAF, vylíčil spisovatel Jiří Stránský nejprve ve stejnojmenné novele (2013), teď společně s režisérem Jánem Sebechlebským i v televizním filmu.

Zleva David Švehlík, Lucie Žáčková a Antonie Formanová.

Osud špičkového pilota a jeho rodiny se na obrazovce odehrává v popředí příběhu celého národa, kdy se po skončení druhé světové války začali v Československu hlásit o moc komunisté, jejich sovětští poradci a agenti tajné služby NKVD. Těm všem vojáci přicházející ze západní fronty překáželi v jejich plánech.

Snímek vtahuje diváka rovnou do poválečného dění, kdy se domů za velké slávy vracejí piloti britského královského letectva, mezi nimi i Emil Malík (David Švehlík). S napětím ho očekávají manželka (Lucie Žáčková) a dvě děti. Dospívající dcera (Antonie Formanová) si na otce ještě vzpomíná, ale malý syn ho vůbec nezná, protože otec rodinu opustil na počátku války, krátce po jeho narození. Tehdy Malík téměř na poslední chvíli ještě stihl přejít hranice do Polska, aby mohl bojovat s nacisty aspoň v zahraničí.

Návrat domů však není tak šťastný, jak by se dalo očekávat. Manželka mu v hloubi duše nemůže odpustit ani odchod od nemocného novorozence, ani lágr, kam ji nacisté po jeho emigraci zavřeli společně s manželkami dalších pilotů, ale hlavně jeho časté nevěry, o nichž se tam dozvěděla přímo od jeho milenek.

Tvůrcům se na malé ploše skvěle podařilo vylíčit atmosféru mezi piloty RAF, především jejich odvahu smísenou s obyčejnou chlapskou frajeřinou. Jednak se přitom obratně vyhnuli černobílému vidění, také skvěle obsadili jednotlivé role, s Davidem Švehlíkem v čele. Na tomto základě pak vybudovali klíčový vztah manželů Malíkových a jeho proměnu, která se potom opírá hlavně o výkon Lucie Žáčkové – o její zranitelnost, trpkost a křehkou, až dívčí touhu.

Za zmínku stojí kromě ústřední dvojice i výkony dalších herců, ať už Petry Špalkové s Vladimírem Javorským, nebo slovenského herce Petera Kočiše, který hraje agenta NKVD, či talentované Antonie Formanové. Ačkoli se snímek soustředí na rodinné události po válce a vyhýbá se nákladným válečným obrazům, nešetří až ke škodě věci, je patrné, že na výpravě si dala televize záležet. Sebechlebskému se přitom podařilo do filmu zařadit a moc pěkně natočit letecké scény.

Balada o pilotovi
ČT1, 4. 11., 20.25 hod. Scénář: Jiří Stránský, Ján Sebechlebský, režie: Ján Sebechlebský, hrají: David Švehlík, Lucie Žáčková, Petra Špalková, Vladimír Javorský aj.

Hodnocení: 85 %