Hlavní obsah

Radosti a strasti královských matek vlasti

Právo, Jiří P. Kříž

Znamenitý komorní muzikál Pokrevní sestry / Blood Sisters Pavlíny Hoggard, Dana Fikejze a Radky Coufalové je k vidění ve stále ještě novotou vonícím brněnském Divadle na Orlí, kterému se právem, i když možná zbytečně honosně říká také Hudebně-dramatická laboratoř JAMU.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Barbora Remišová (Alžběta I. Anglická) a Kateřina Sedláková (Marie Stuartovna Skotská)

Článek

Studenty čtvrtého ročníku Ateliéru muzikálového herectví Jany Janěkové sleduji už tři roky i mimo školu, třeba na adventních koledováních s Dadou Klementovou na Zlobici - to je kopec s farmou a Kolibou nad kuřímskou věznicí. Vím proto, že talenty se to v něm hemží.

Do sebe, do vlasů!

Do divadla chodím rád tiskovkami nedotčen. A tak jsem si myslel, že jdu na žertovnou repliku Pokrevních bratří Williama Russella. Případů rozdělených sourozenců přibývá i v naší už skoro sedmdesát let stále radostnější přítomnosti.

À propos. Už by se aspoň na Akademii mohli přiučit zahraničními příklady, kde se konference s tvůrci dělají po premiérách, aby bylo o čem diskutovat, a ne před nimi, kdy referenti spasou jednohubky a autorský tým vychválí příští dílo do nebes.

Kritici pak stejně zjistí, že jde o průměr. Pravda, spíš v Praze než v Brně, kde - pánbů zaplať - na Orlí se má čile k světu konkurence vládce středoevropského muzikálu v říši Stanislava Moši, kde i lístek pro recenzenty je za stovku, a druhý za šest. To i na Broadwayi a ve West Endu jsou zadarmo, a přece jen jsou ještě o kus cesty dál.

Příklad konkurenceschopnosti nad jiné - Pokrevní sestry Pavly Hoggard v režii Jany Janěkové. On je to totiž rovnou „vaudeville na královské téma“, o příbuzných Marii Stuartovně, královně skotské, a Alžbětě I. Anglické. Muzikál je to maličko zlehčený, ale neuhýbá od vážnosti mocenského sváru. Inu ženské na trůnu; jejich touhy, sny, chlapi a občas i vladařská otrava.

Jsou právě takové, aby je, ale i jejich manncimór nadšeně přijímali nejenom vrstevníci týmu, kterému herecky i pěvecky vévodí Vendula Příhodová (možná i Natália Hatalová) v roli Lásky a Ondřej Studénka coby Kabaretiér, Ceremoniář, Melville aj.

Na festivaly - než se rozutečou!

A královny? Kateřina Sedláková a Lucia Jagerčíková (Marie), Barbora Remišová či Jitka Jackuliak - paráda! Intonačně čisté, pohybově skvělé, plné chuti do života! A s nimi Marek Kolář (Darnley), Ján Filip (Leicester), Peter Pecha (Bothwell), Adam Rezner (Knox). Bravo - a klobouk smekám hlavně před jejich Janou Janěkovou.

Dan Fikejz se rozmáchl k jednomu z nejlepších opusů posledních let. Jedinečný rockový sound, náročná melodičnost, originální harmonie a živá kapela, ve které bují jediný svár: má muzikálu dominovat hudba nebo herecký projev? Fikejze si píšu na Hudbu roku. A než se kandrdasové rozutěčou, honem je zvěte na festivaly!

Divadlo na Orlí Brno - Pavla Hoggard, Daniel Fikejz, Radka Coufalová: Pokrevní sestry / Blood Sisters. Režie Jana Janěková, libreto a dramaturgie Pavla Hoggard, hudba Daniel Fikejz, texty písní Radka Coufalová, hudební nastudování Dada Klementová, Tomáš Küfhaber, dirigent Tomáš Küfhaber, choreografie Hana Litterová, šerm Libor Olšan, výprava Katarína Kováčiková, produkce Ludmila Havelková, světla Roman Jajčík. Premiéry 17. a 18. února, psáno z reprízy 19. února 2013.

Celkové hodnocení: 85%

Reklama

Výběr článků

Načítám