Hlavní obsah

Projekt 100 nabídne Koyaanisqatsi i Pulp Fiction

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Premiérou digitalizované verze kultovní filmové eseje Koyaanisqatsi začne 30. ledna v pražském kině Světozor přehlídka Projekt 100. I letos připomene filmovým fanouškům čtyři pozoruhodné archivní snímky v digitalizované podobě.

Foto: Profimedia.cz

Pulp Fiction

Článek

„Budou jimi dále v březnu výjimečný projekt a praotec všech sci-fi nazvaný 2001: Vesmírná odysea, v květnu legendární Pulp Fiction: Historky z podsvětí a v létě Ostře sledované vlaky,” řekla v Praze šéfka pořádající Asociace českých filmových klubů (AČFK) Radana Korená. Upozornila, že loni vzrostla návštěvnost Projektu 100 na téměř 22 000 diváků, uskutečnilo se i o 300 projekcí víc než v roce 2012.

„Vrátit archivní snímky na velké plátno byl dobrý nápad,” komentovala to programová ředitelka AČFK Iva Hejlíčková. I když půjčovné digitalizovaných kopií je mnohonásobně vyšší. Podle Korené se ceny pohybují od 4000 eur (110 000 korun) za jeden film. „Podpora od fondu kinematografie stačí tak právě na tento jediný titul, na ostatní si musíme vydělat,” dodala. V případě domácích titulů platí asociace jen jejich propagaci.

Příroda bez slov

Snímek Koyaanisqatsi amerického režiséra Godfreye Reggia nabízí beze slov, jen prostřednictvím fascinujících obrazů a uhrančivé hudby Phila Glasse, apokalyptickou vizi střetu dvou světů – technologií ovládané civilizace a přírody.

Koyaanisqatsi je prvním Reggiovým celovečerním titulem a zároveň prvním z jeho „Qatsi trilogie” (Powaqqatsi, 1988, Naqoyqatsi, 2002). Bezmála hodinu a půl dlouhý dokument je tvořen výlučně obrazy, většinou zpomalenými či časosběrnými, bez komentáře a dialogů. Vizuální podoba je dílem kameramana Rona Frickeho, který je pokládán za mistra časosběrné fotografie a velkoformátové kamery.

Reggio si pro název tohoto i následujících snímků trilogie vybral slovo tajemného, necivilizovaného jazyka indiánského kmene Hopi, v němž nachází větší moudrost než v naší vlastní řeči. Důsledně trvá na tom, že jeho filmy nenesou jednoznačné poselství či význam. Jeho záměrem bylo nabídnout divákům zkušenost a úvahu s tím, že interpretace je výhradně na nich. Světovou premiéru měl film v dubnu 1982 na festivalu v Santa Fe, na MFF São Paulo 1984 a MFF Varšava 1988 získal Cenu diváků.

Projekt 100 pořádá asociace každoročně od roku 1995. Podrobnosti o letošním ročníku získají zájemci na adrese www.projekt100.cz.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám