Hlavní obsah

Případ pro rybáře nezachrání ani Viktor Preiss

Právo, Eva Zajíčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaká úleva! Televizní film Případ pro rybáře se netváří, že je něco víc než detektivka, natož aby tím veskrze ušlechtilým záměrem omlouval fakt, že podstrkuje publiku absurdity.

Foto: Zuzana Pachová

Viktor Preiss jako hlavní hrdina detektivky Případ pro rybáře

Článek

Po Occamově břitvě, která chtěla diváka provokovat k úvahám, co by dělal na místě svědka vraždy, kdyby mu zabiják jedné noci podstrčil do auta stříbrnou kartu, místo aby mu zničil brzdy, se tu konečně dějí uvěřitelné věci. Mladé stopařky vždy a všude riskují znásilnění i život, podezřelý s krví oběti na kalhotách bude těžko vysvětlovat, že je nevinný, a oběť může spojovat s vrahem i dávná minulost. Zbývá ji jen odhalit.

Adaptaci povídky české detektivkářky Hany Proškové natočila podle scénáře Jany Knitlové pro Českou televizi režisérka Lucie Bělohradská. Do hledání vraha mladé ženy, která se po letech rozjela do města, kde studovala, ale na místo už nedorazila, se pouští kromě místních kriminalistů i dvojice víceméně soukromých pátračů – Viktor Preiss jako kapitán Vašátko a David Matásek coby malíř Horác, kteří tráví dovolenou rybařením u nedaleké řeky.

Jinak by zdejší policie nejspíš vraždu hodila na krk labilnímu klukovi (Jan Dolanský), který stopařku sice znásilnil, ale vysadil živou o pěkný kus dál od místa, kde ji později našli. Potud nic nebrání tomu, usadit se u obrazovky. Základní fakta dávají smysl a obvyklá žánrová klišé milovníkům detektivek nepřekážejí, protože se beztak těší hlavně na poutavý labyrint pátrání.

Mlhavý chuchvalec

Jenže právě v něm se vcelku slibný Případ pro rybáře poněkud zadrhl: zpočátku příjemně civilní, až filmová podoba, jakou se mu režisérka rozhodla dát, se začne postupně utápět pod náporem úvah a vysvětlování. Pouze scenáristka mohla zabránit tomu, aby se z nepřehledné situace v městečku, „kde jsou snad všichni příbuzní“, začal utvářet zároveň i mlhavý chuchvalec sledovatelný jen s určitým přemáháním, z něhož se oba detektivové vítězně vymotají až na poslední chvíli.

Z filmu se zároveň s tím vytrácí i režisérská sebejistota, s níž se zprvu využívalo předností kamery. Ať už je příčina v tom, jak byly některé scény napsány nebo inscenovány, anebo v tom, že se v nich potkávají herci různých kvalit, na výsledku to nic nemění – zachránit rozpačitý dojem bohužel nemůže ani hvězda jako Viktor Preiss.

Celkové hodnocení 50 %

Reklama

Výběr článků

Načítám