Hlavní obsah
Rakve a urny vypadají takto méně děsivě. Foto: Právo - Jan Šída

Prague Design Week s andílky i rakvemi

Jako v ráji moderní estetiky si bude připadat návštěvník druhého ročníku přehlídky soudobých trendů v oblasti designu Prague Design Week. Ve čtyřech patrech pražského Kafkova domu si až do 17. května může každý poměřit svůj pohled s vkusem odborníků.

Rakve a urny vypadají takto méně děsivě. Foto: Právo - Jan Šída
Prague Design Week s andílky i rakvemi

V jednotlivých ateliérech je možné obdivovat práce sedmdesáti čtyř návrhářů. Kromě specializovaných firem vystavují také profesionální solitéři, studenti uměleckých škol či neetablovaní začátečníci z domova i ze světa. Cílem festivalu je ukázat současné estetické proudy užitého umění a jejich aktuální úroveň.

Na výstavě byl prezentován i futuristický nábytek v tomto případě židle.

Foto: Právo - Jan Šída

Jestliže design chápeme jako vzhled předmětů, které se zjevují v každodenním životě kolem nás, vidíme podstatu pouze z jednoho úhlu pohledu. Takzvané užité umění je sice vzýváno postmoderními designovými trendy, protože krásný může přece být i kartáček na zuby, vibrátor či toaletní papír a lze je pojmout jako umělecké dílo, estetické hledisko dneška je ale přece jen mnohem širší.

Týká se i obyčejných věcí vytvořených k potěše ducha. Kovářské studio Kovopo prezentuje kolekci železných kovaných plastik znamení zvěrokruhu. Černošedá těžká hmota dává jednotlivým symbolům vážnost i dynamiku. Návrhářka Linda Vránová ze studia Mladé ženy v designu naopak ve svém návrhu tří sportovních trofejí sází na lehkost a vzdušnou plasticitu.

Kovářské studio Kovopo prezentuje kolekci železných kovaných plastik znamení zvěrokruhu.

Foto: Právo - Jan Šída

Prague Design Week ukazuje také estetické trendy, které zpracovávají předměty spojené s posledními věcmi člověka. HogoFogoDesign chce posunout vizuální umění do oblasti pohřebnictví. Rakve a urny vypadají v jeho podání méně děsivě, hledá nové materiály a pracuje i s výraznými barvami.

Podle slov návrháře Jiřího Juráně chce firma oslovit především lidi, kteří mají zájem ovlivnit to, v čem náš svět opustí.

Pohřebnictví evokují i dva černí andílci levitující nad bělostnou vanou, které vytvořil ateliér PanSlavista. Nejedná se o žádnou makabrózní tematiku, ale o netuctový vzhled sprch. Odkud voda na naše tělo tryská, se může člověk pouze domýšlet.

Protože každé studio vytváří věci odlišné estetické vizáže, klade na procházející pozorovatele nároky v oblasti vybrušování vlastního vkusu. Jestliže tedy chtěli organizátoři poukázat na to, že předmětový design není pouze jednorázový akt, ale je to dlouhodobý proces, svého cíle se dotkli.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků