Hlavní obsah
Ve filmu Pohádka máje měl Svatopluk Beneš za partnerku Natašu Gollovou. Foto: archiv autora

Potrestaný zločin v Huse

Sedm let mimo mateřskou scénu, kterou pro Vladimíra Morávka bývalo brněnské Divadlo Husa na provázku, se první částí zamýšleného čtyřdílného projektu Sto roků kobry, inspirovaného stěžejními díly F. M. Dostojevského, proměnilo v režisérův triumfální návrat.

Ve filmu Pohádka máje měl Svatopluk Beneš za partnerku Natašu Gollovou. Foto: archiv autora
Potrestaný zločin v Huse

Inscenace Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest nenechala nikoho na pochybách, že tvůrčí potenciál Husy neumřel, jenom bezcílně bloudil.

Nová dramatizace

Lubošem Balákem z Dostojevského románu Zločin a trest vypreparovaný příběh o člověku, nejprve nadřazeném nad jiné, pohrdajícím bezcennou obyčejností a uhýbajícím spravedlnosti až do chvíle, kdy ho nejprve k šílenství, a nakonec k pokoře přivedou mučivé pohnutky vlastního svědomí, o jeho střetu se společností, o kroku k lidskosti, za jejíž pokřivení a pošlapání je nutné přijmout trest, tím vším je Morávkův Raskolnikov vrchovatě.

Nenadsazuji, ale srovnání se dopustím. Ve výběru motivů a jejich vyhraněnosti překonává Balákova dramatizace i tu proslulejší z pera Andrzeje Wajdy. Je to možná tvrzení osobní, ale zážitek z výsledné Morávkovy inscenace je bezezbytku totožný s dávným gymnaziálním čtenářským pocitem. Léta k němu přidala osobní zkušenosti s politickou, morální, lidskou rozvráceností Ruska - od toho za časů Dostojevského až po naše dny.

Raskolnikov mezi přízraky

Napjaté struny vlastního charakteru a pohnutek duše rozechvívá až v jakémsi rituálně choreografickém partu Raskolnikova Petr Jeništa. Obklopují ho přízraky a stíny, běsové: Dokonalá Simona Peková (lichvářka Alena Ivanovna), průsvitná Eva Vrbková (její sestra Lizaveta), Alena Ambrová (alternující s Jarkou Pokornou) v roli stařecky pomatené Raskolnikovovy matky, Kateřina Šudáková (Ivana Uhlířová) coby jeho sestra Duňa, Ivana Hloužková, představitelka hysterické Kateřiny Ivanovny Marmeladové...

S Morávkem do světa šílenství

Šílenství Dostojevského, šílenství Morávkovo i celého hekticky hned dvě části projektu bez ohledu na vánoční svátky a přelom roku studujícího provázkovského týmu potvrzuje nervní, a na premiéře až k prahu diváckých muk poněkud přetažená, jinak ale skvělá, s Raskolnikovými přízraky identická, bičující hudba Petra Hromádky. A proti všemu tomu hoři jediný přízrak čistoty, opovrhovaná a zachraňující - Gabriela Ježková, prostitutka Soňa.

Sto roků kobry věnoval Vladimír Morávek a Husa na provázku jednomu z největších režisérů druhé poloviny dvacátého století, příslušníkovi divadelní avantgardy - Petru Scherhauferovi. Myslím, že se po dlouhé době za generaci, která měla a mohla Husu na provázku vyvést z nelehkého období po rozpadu původního týmu do nového tisíciletí, nemusel na nebesích múzy Thálie rdít. Na druhou část projektu, na inscenaci Kníže Myškin je idiot v pondělí 12. ledna, budou se diváci drát o vstupenky, jak tomu bývalo dřív.

Divadlo Husa na provázku Brno - F. M. Dostojevskij: Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest. Dramatizace Luboš Balák, režie Vladimír Morávek, dramaturgie Barbora Vrbová, scéna Jan Štěpánek, kostýmy Kamila Polívková, hudba Petr Hromádka, dramaturgie projektu Sto roků kobry Petr Oslzlý.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků