Hlavní obsah
Pestré kostýmy, líčení i masky poskytují divákům pekingské opery přitažlivou podívanou. Foto: archiv ND

Pekingské opeře tleskalo vyprodané pražské Národní divadlo

Jedinečnou příležitost nahlédnout do tajů tradičního čínského umění – pekingské opery, jež byla v roce 2010 zapsána na Seznam ústních a nehmotných památek UNESCO, nabídlo v úterý v pražském Národním divadle hostování souboru Národního centra múzických umění z Pekingu. Po Budapešti a Vídni v Praze zakončil své turné. Divadlo bylo vyprodané až po střechu.

Pestré kostýmy, líčení i masky poskytují divákům pekingské opery přitažlivou podívanou. Foto: archiv ND
Pekingské opeře tleskalo vyprodané pražské Národní divadlo

Red Cliff / Rudý útes je jedním z tradičních čínských historických příběhů a byl mnohokrát zpracováván, ať již na jevišti nebo na filmovém plátně. Pojednává o slavné bitvě u Rudého útesu, v níž dva vládci jižních království porazí uchvatitele ze severu pomocí chytré strategie využívající vítr. Ale o příběh zde až tak nejde. Pekingská opera je složitým útvarem nabízejícím divákům pestrou podívanou, v níž se slévají různé druhy umění: zpěv, tanec, herectví i bojová umění spolu s okázalými kostýmy a maskami.

Herci pekingské opery studují své role po celá léta a čínští diváci dokážou ocenit jejich mistrovské variace jednotlivých, pevně daných typů postav v představeních, která trvají často i celý den. Pražská dvouapůlhodinová verze byla jen stručným výtahem z historického eposu o šesti dějstvích, ale i tak přinesla divákům pozoruhodnou podívanou. Pekingská opera se stále vyvíjí a přijímá i vlivy západní kultury, takže na rozdíl od tradiční střídmé scénické podoby měla inscenace Rudého útesu bohatší scénografii využívající i projekce.

Cchaj Fu-čchao: Red Cliff / Rudý útes

Národní centrum múzických umění v Pekingu Národní divadlo, Praha, 10. 7. 2012

Hlasy protagonistů i zvuk tradičních čínských nástrojů, zejména bubnů, zněly nezvyklým uším až příliš ostře, ale čistě a pevně. Čínští pěvci zpívají doslova celým tělem, stylizovaný zpěv i mluva jsou charakteristické pro jednotlivé postavy, stejně jako gestika a pohyb. Obdivuhodná byla obratnost herců pohybujících se na vysokých „kothurnech“ i mrštnost tanečníků v bojových scénách. A v neposlední řadě i zdobné kostýmy, s nimiž herci pracují velmi sofistikovaným způsobem. Dotek s uměním pekingské opery rozhodně stál za to.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků