Hlavní obsah

Opera 2020 udělila čestné Libušky

Právo, rh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Festival hudebního divadla Opera 2020, který od 4. ledna do 2. března představil v Praze tvorbu domácích a dvou slovenských operních souborů, zveřejnil 3. března na tiskové konferenci udělená ocenění. Skleněnou plastiku, takzvanou Libušku, jejímž autorem je výtvarník Václav Hanuš, získaly soubory z Liberce, Brna, Ostravy a Olomouce.

Foto: Daniel Jäger

Lívia Obručník Vénosová v oceněné inscenaci oper Francesca da Rimini a Lakomý rytíř.

Článek

Ceny pro nejlepší inscenaci a mimořádnou interpretaci role uděluje odborná porota operních kritiků, jež letos pracovala ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček, a formou hlasování udělují svou cenu i diváci festivalových představení.

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za opery Sergeje Rachmaninova Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, kterou nastudoval šéf liberecké opery, dirigent Martin Doubravský a režisérka Linda Keprtová.

Do užšího výběru se dostaly i inscenace Janáčkovy opery Osud v provedení Národního divadla moravskoslezského z Ostravy (dirigent Jakub Klecker, režie Jiří Nekvasil) a Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky v provedení Národního divadla Brno (dirigent Marko Ivanović, režie Jiří Heřman).

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získal olomoucký Ensemble Damian za volnou rekonstrukci barokní opery Claudia Monteverdiho L ´Arianna, kterou autorsky vytvořili skladatelé Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík, jenž je i režisérem inscenace. V užším diváckém výběru figurovaly i inscenace Rachmaninovových oper libereckého Divadla F. X. Šaldy a La Gioconda v provedení Státní opery z Banské Bystrice.

Příběh Stalinova pomníku na Letné ožije v opeře

Kultura

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získal tenorista Martin Šrejma za interpretaci role skladatele Živného v Janáčkově opeře Osud v nastudování Národního divadla moravskoslezského. Do užšího výběru se dále dostali pěvci Pavol Kubáň za roli Malatesty a Barona v liberecké inscenaci Rachmaninovových aktovek, Jiří Přibyl za roli Kašpara v Čarostřelci Slezského divadla v Opavě, Jana Šrejma Kačírková za titulní roli Janáčkových Příhod lišky Bystroušky Národního divadla Brno a Kristýna Vylíčilová za titulní roli v inscenaci opery L‘Arianna Ensemble Damian.

Diváci rozhodli o ocenění Lívie Obručník Vénosové za titulní roli v Rachmaninovových aktovkách liberecké opery. V širší nominaci diváckého hlasování se ocitli Pavol Kubáň ve stejné inscenaci, Jiří Přibyl za titulní roli ve Verdiho opeře Falstaff v podání Státního divadla Košice, Barbora Řeřichová za roli Fiordiligi v Mozartově opeře Cosi fan tutte v inscenaci Moravského divadla Olomouc a Agáty v opavském Čarostřelci a Svatopluk Sem za roli Giorgio Germonta ve Verdiho La traviatě Jihočeského divadla z Českých Budějovic.

Foto: Dominik Jedlička

Diváci svými hlasy rozhodli o ocenění inscenace L ‘Arianna v podání Ensemble Damian.

Cenu ředitelky festivalu Lenky Šaldové získalo Národní divadlo Brno za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky.

Od roku 2007 u příležitosti festivalu uděluje výbor pořádající Jednoty hudebního divadla cenu osobnosti či instituci, jež významně přispěly domácímu opernímu divadlu. Letošní ocenění putuje k Ostravskému centru nové hudby a Národnímu divadlu moravskoslezskému za festival NODO / Dny nové opery Ostrava.

Festival zaměřený na provozování a podporu soudobé hudby, včetně opery, pořádá Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským. Jedná se o jediný takto zaměřený festival v České republice.

Devatenáct představení celkem sedmnácti operních souborů navštívilo letos téměř 8500 diváků. Jádro festivalového obecenstva tvořili i letos zkušení diváci, kteří sledují operu i festivalová představení dlouhá léta.

Průběžně byl festival navštěvován i odbornou veřejností a operními umělci ostatních souborů, neboť smyslem festivalu, který se koná od roku 1993 jako operní bienále, je nejen obohatit pražskou operní nabídku, ale poskytnout možnost konfrontace a komplexní obraz domácího (a slovenského) operního divadla v daném roce.

Inscenovat operu trochu jinak a jinde

Kultura

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám