Hlavní obsah
Sbomistr Lukáš Vasilek ve svých čtyřiatřiceti letech vede dva sbory. S Martinů Voices natočil první album. Foto: Lukáš Pelech

Lukáš Vasilek: S Martinů Voices mě láká komorní tvorba

Komorní sbor Martinů Voices vedený Lukášem Vasilkem na svém prvním albu Testamentum nahrál skladby Jana Nováka. Vasilka známe hlavně jako sbormistra Pražského filharmonického sboru (PFS), ale již pět let vede i druhý soubor. Martinů Voices se letos skvěle uvedli i na festivalu Pražské jaro právě s Novákovými skladbami a s několika díly Bohuslava Martinů.

Sbomistr Lukáš Vasilek ve svých čtyřiatřiceti letech vede dva sbory. S Martinů Voices natočil první album. Foto: Lukáš Pelech
Lukáš Vasilek: S Martinů Voices mě láká komorní tvorba

Jste znám spíše jako sbormistr Pražského filharmonického sboru. Co vás vedlo k založení Martinů Voices?

Lákala mě komorní sborová tvorba, ke které se dostávám u Pražského filharmonického sboru výjimečně. V práci s malým sborem řeším jiné interpretační problémy, odlišný zvuk, frázování i detaily. Měl jsem kolem sebe několik zpěváků, které to také zajímalo, a tak jsme založili Martinů Voices s krátkým zapamatovatelným názvem. A nemusí se ani překládat v cizině.

Deska Testamentum je vaše první?

Na několika deskách jsme se již objevili, ale samostatné album je to skutečně první. Chtěli jsme novou dramaturgii a Jan Novák je vynikající, ale u nás opomíjený skladatel. Jeho hudba a zvláště vokální díla obstojí ve světě a některé jeho skladby navíc skvěle sedí komornímu obsazení Martinů Voices. Tímto způsobem splácíme dluh, který vůči autorovi u nás máme.

Novák skládal hlavně na latinské texty. Jaké to je pro sbor zpívat v tom jazyku?

Latina je pro sborové zpěváky cosi jako denní chleba, setkávají se s ní velice často. Tentokrát to ale nebylo jednoduché s výslovností. Ve vokálních skladbách se latina vyslovuje buď středoevropsky, nebo italsky. Jan Novák v některých skladbách požadoval výslovnost klasickou, tedy antickou. Museli jsme se jejími pravidly doslova prokousat. Latina v ní zní exoticky, ale překvapivě se dobře zpívá.

Na Pražském jaru jste uvedli s Martinů Voices Nováka i Martinů. Jaký byl ohlas u posluchačů?

Program byl náročný, ale bylo vyprodáno a ohlas byl pozitivní. Koncert byl plánován jako pocta Novákovi s odbočkou k jeho učiteli Bohuslavu Martinů. O Martinů jsem strach neměl, ale musím říci, že zapůsobily i Novákovy skladby, hlavně jeho fugy. Nyní některé jeho věci zařazujeme úspěšně do každého našeho koncertu.

Co vás čeká se sborem v nejbližší době?

Letos fungujeme již pátým rokem a po albu a Pražském jaru nás čeká další premiéra. V prosinci totiž debutujeme s Českou filharmonií. Jiří Bělohlávek nás pozval k provedení komorní opery Čím lidé žijí od Bohuslava Martinů, kterou uvedeme společně v Rudolfinu. Máme i další koncerty na festivalech u nás a v říjnu budeme poprvé hostovat v Německu. Doma se chystáme i na natáčení komorní sborové hudby Bohuslava Martinů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků