Hlavní obsah
Lee Ranaldo Foto: Rachot/Panos Georgiou

Kytarista Sonic Youth Lee Ranado zahraje sólově

Lee Ranaldo patří k nejosobitějším a nejvýznamnějším rockovým kytaristům posledních tří desetiletí. Spolu s Thurstonem Moorem vytvářel unikátní zvuk kytarového noise Sonic Youth. V pondělí se představí v pražském Paláci Akropolis sólově v akustickém programu.

Lee Ranaldo Foto: Rachot/Panos Georgiou
Kytarista Sonic Youth Lee Ranado zahraje sólově

Ranaldo, narozený v roce 1956, měl vždy zájem o netradiční přístup k nástroji, což se plně ukázalo u Sonic Youth, které spolu s Kim Gordonovou a Thurstonem Moorem zakládal v roce 1981. Na jedné straně čerpal z písničkářského odkazu rocku šedesátých let, na druhé se ale snažil dostat z kytary neobvyklý pokroucený sound a vytvářel z něj zvukové plochy. Ještě před Sonic Youth hrál v kytarovém orchestru předního newyorského kytarového experimentátora Glenna Branky.

Už během působení v Sonic Youth natáčel sólová alba, první bylo instrumentální From Here to Infinity z roku 1987, na kterém hodně využíval smyček. Podobně laděná byla i následující noiseová deska Scriptures of The Golden Eternity vydaná v roce 1993. V jeho diskografii se nachází i nahrávky mluveného slova s doprovodem hudby Dirty Windows, Ranaldo je i básník a spisovatel.

Music For Stage And Screen z roku 2004 zachycuje jeho nahrávky scénické hudby, poklidné jsou Ambient Loops For Vancouver z roku 2006.

Glacial a Hooker

Od počátku nového milénia spolupracoval s jazzovým bubeníkem Wiliamem Hookerem, ten se objevil i v jeho improvizační skupině Text Of Light, jejímiž pravidelnými členy byli kytarista Alan Licht a německý elektronik Ulrich Krieger. S experimentálním australským bubeníkem založil trio Glacial.

Když Sonic Youth roku 2011 ukončili činnost, Ranaldo natočil s pečlivě vybranými hudebníky, jako byli Licht, jazzový varhaník John Medeski, multiinstrumentalista a producent Jim O´Rourke a bubeníci Sonic Youth Steve Shelley a Bob Bert album průzračných poprockových písní Beetwen the Times and the Tides. Z původně studiové sestavy vznikla koncertní kapela The Dust, ve které zůstal Licht a Shelley, níž Moore natočil další povedené album Last Night On The Earth.

Součástí jejich koncertů byly akustické pasáže. Na ty se Ranaldo zaměřil v projektu Solo Acoustic. Rozvíjí v něm koncept rockových písní, přičemž vlastní skladby doplňují coververze ne příliš známých písní z 60. a počátku 70. let: Revolution Blues od Neila Younga, Bushes and Briars od zpěvačky Fairport Convention Sandy Denny či You Just May Be The One skupiny Monkees.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků