Hlavní obsah
Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se prodal za 90,24 milionu korun. Obraz se tak stal novým českým aukčním rekordem. Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Kupkův obraz Divertimento II vytvořil nový český aukční rekord

Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se na dnešní aukci v Praze prodal za 75,2 milionu korun, včetně aukční přirážky za něj kupec zaplatí 90,24 milionu korun. Obraz se tak stal novým českým aukčním rekordem. Vyvolávací cena obrazu, který patří podle aukční síně k jednomu z nejvýznamnějších děl jeho abstraktního období 30. let, byla 30 milionů korun.

Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se prodal za 90,24 milionu korun. Obraz se tak stal novým českým aukčním rekordem. Foto: Michal Krumphanzl, ČTK
Kupkův obraz Divertimento II vytvořil nový český aukční rekord

Dosavadní tuzemský aukční rekord patřil obrazu Piková dáma od malířky Toyen, který se letos v říjnu prodal za 78,65 milionu korun včetně aukční přirážky.

Abstraktní malby Františka Kupky dlouhodobě obsazují první místa českého aukčního žebříčku. V první desítce jich má po dnešku čtyři, tři příčky v top ten patří Oskaru Kokoschkovi a dvě místa Toyen.

Dnešní aukce Galerie Kodl v Praze na Žofíně nabízí na 250 uměleckých děl. Kvůli platným opatřením proti koronaviru se draží převážně přes internetové platformy, v sále je jen šest dražitelů, draží se i po telefonu. Kupce zatím našla drtivá většina z přibližně poloviny nabídnutých děl. Kupkova malba našla nového majitele po rychlých příhozech, dražba trvala několik minut.

Název Kupkova obrazu Divertimento se váže k italské hudební terminologii a označuje odlehčenou či zábavnou instrumentální skladbu. Hudba, jejímž byl Kupka velkým obdivovatelem, se do malířovy práce propisovala již od raných děl a později se mu opakovaně pod rukama proměňovala v hry linií a tvarů.

Obraz je svázán s Divertimentem I, jež je ve sbírkách newyorského Guggenheimova muzea, a s dvojicí obrazů Hot Jazz (I a II, 1935), na niž obě Divertimenta navazují.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků