Hlavní obsah
Kristkův dům Foto: Miroslav Homola, Právo

Kristkův Sisyfos si užívá na stěně domu každou hodinu ve čtvrt

Mezi kumštýři se mu říká moravský Salvátor Dalí. Přirovnání Lubo Kristka k proslulému Katalánci není zdaleka tak nadnesené, jak by se mohlo zdát. Brněnský rodák je vysoce uznáván i za hranicemi. Dalším faktem, který Kristka přímo na Dalího napojuje, je dávná známost mezi těmito umělci. Kristek byl nejednou u Dalího na návštěvě a jakýmsi společným projevem Kristkovy a Dalího spolupráce jsou dokonce „kosmická dvojčata“ v Podhradí. Novou atrakcí brněnské Tišnovské ulice v Černých Polích je nepřehlédnutelný Kristkův dům, který na svých fasádách a kolem nich přináší cyklus Sysifiade aneb balvan v čase.

Kristkův dům Foto: Miroslav Homola, Právo
Kristkův Sisyfos si užívá na stěně domu každou hodinu ve čtvrt

Jde o umělcovo zachycení známé, nikdy nekončící dřiny Sysifa, který se bez úspěchu celoživotně morduje se svým balvanem. Kristkovo pojetí je však mnohem optimističtější. Jeho Sisyfos je totiž jako figura symbolizující muže součástí důmyslného hodinového stroje, na jehož ciferníku je u čísla tři ještě umístěna figurální postava ženy. A právě o to jde. Jakmile se totiž rafie dostane právě na hodnotu ukazující čtvrt, figury se dostanou do „těsného uspokojení“, takže je naprosto jasné, že dřina se Kristkově Sisyfovi jednoznačně vždy jednou za hodinu vyplácí v kýženém milostném aktu nad zlatým balvanem, který leží pod hodinami.

„Sysifos je takto lapen v lidském čase, když obíhá na hodinové ručičce ciferníku. Od šestky se snaží brzdit čas, po překlenutí vrcholu relativity ho však čeká ulehčení a naplnění tužeb, přestože je obklopen čím dál více absurdním a nemocným světem,“ vysvětluje autor.

Kristkův dům v Brně

Foto: Miroslav Homola, Právo

Ostatně o nemocném světě Lubo Kristek meditoval i při svých návštěvách u Dalího a výsledkem jejich úvah bylo poznání o naší civilizaci, kterou úspěšně vedeme do neodvratné záhuby a kdy znovuzrození civilizace či života mohou představovat právě „kosmická dvojčata“, která však Kristek vytvořil jako výsledek společných myšlenek surrealistů až po Dalího smrti a která jsou v Podhradí.

„Právě Podhradí pro mne zůstane už navždy tím prvým domovem a sem do Brna, byť jsem se blízko tohoto domu narodil, se budu vracet nejspíš jako na chalupu,“ uvedl Kristek. Jeho Brněnský dům tvoří v současnosti rovněž scénu pro dva filmy, které s Kristkem vznikají. Jde o snímky Ab ovo a Sisyfiade, ve kterých má fialová stavba důležitou „oživlou“ roli.

Hodinový stroj, který byl navržen a sestrojen právě pro tento Kristkův ciferník, je technickou lahůdkou, která zajišťuje nejen přesný čas, ale i automatickou změnu letního a zimního času.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků