Hlavní obsah
Kraftwerk ve své 3D show. Foto: Petr Hloušek, Právo

Přelomové rozhodnutí padlo v případě autorského práva v oblasti hudby. Německá elektronická skupina Kraftwerk, která je průkopníkem žánru a v červnu vystoupila v Praze na festivalu Metronome, vyhrála táhlý soudní proces týkající se autorství dvousekundové sekvence z její písně Metal on Metal z roku 1977.

Kraftwerk ve své 3D show. Foto: Petr Hloušek, Právo
Kraftwerk po letech vyhráli soud

Soudní dvůr Evropské unie se sídlem v Lucembursku dal členům kapely v jejich žalobě za pravdu a rozhodl, že hudebníci nemohou samplovat nahrávky jiných interpretů bez povolení. Informovala o tom stanice BBC.

Kraftwerk podali žalobu na hiphopové producenty Mosese Pelhama a Martina Haase už v roce 1999 za to, že použili sampl z její skladby Metal on Metal pro písničku Nur Mir zpěvačky Sabriny Setlurové. Od té doby se spor vlekl a rozuzlení nepřicházelo. Předmětem sporu byla přitom jen krátká sekvence bicích, která se opakuje ve zpěvaččině písni.

Nynější rozhodnutí soudu je podle BBC průlomové a může mít klíčové důsledky pro dění v hudebním průmyslu. V praxi totiž znamená, že nové použití jakékoli reprodukce zvukové linky pocházející z již existující nahrávky musí být schváleno původním producentem.

Jako producenti skladby Metal on Metal jsou uvedeni členové Kraftwerk Ralf Hütter a Florian Schneider-Esleben. Píseň pochází ze šestého studiového alba skupiny nazvaného Trans-Europe Express z roku 1977.

Soud rovněž konstatoval, že upravený úryvek skladby, který není rozpoznatelný od fragmentu původní kompozice, lze použít i bez povolení autorů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků