Hlavní obsah

Klimešovo vzývání boha ohně Héfaista

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích vystavuje do 13. května svá díla výtvarník a performer Svatopluk Klimeš. Název expozice Oheň do papíru nezabalíš III odkazuje k technice, kterou používá při tvorbě svých děl.

Foto: Jan Šída, Právo

Autoportrét Svatopluka Klimeše odkazuje k problematice svobody.

Článek

Je to oheň. Používá a využívá ho ve všech jeho formách. Vykresluje jím linie na papír, maluje kouřem jako štětcem, vypaluje ornamenty nebo používá popela coby barvy. V rámci performance jej spoutává tak, aby v syrové podobě, tedy ve formě živých a horkých plamenů, vytvořil určitý vizuální vjem.

Je si ovšem velice dobře vědom prastarého přísloví o tom, že oheň je dobrý sluha, ale zlý pán, takže musí s živlem pracovat opatrně. Nepatřičně dráždit antického boha Héfaista se nevyplácí.

Klimeš tuto kolekci pojal ve spolupráci s kurátorkou Alenou Beránkovou coby estetický sociální exkurz do geneze lidského společenství. A to jak ve formě primární sociální skupiny (rodina), tak i té sekundární (národ). Nejvýrazněji působí jednoznačně díla inspirovaná a tematicky zaměřená na stoleté výročí založení Československa.

Kouřová nástropní malba Naše republika reflektuje historické změny státního území. Dílo má zdrcující symboliku, protože z dálky vypadají jednotlivé mapky jako vypálené dávkou ze samopalu. S tím korespondují i tři portréty významných osobností našich dějin umístěné na jedné ze stěn sálu, císaře Karla IV. a prezidentů Masaryka a Havla. Jejich žhnoucí oči evokují spíše bytosti z druhé strany řeky Styx než politiky.

Velkoformátový obraz Únos Evropy v sobě mísí antickou legendu i odkazy na aktuální politické dění. Evropa je vyjádřena bezbrannou nahou bílou ženou a nebezpečí tvůrce vyjádřil černým býkem. Ovšem když poodstoupíme od díla dále, zjistíme, že dáma má na tváři úsměv a k hlavě zvířete se spíše tulí, než aby se mu bránila zuby nehty.

Zvláštní ideovou nejednoznačnost prací Svatopluka Klimeše asi nejlépe vyjadřuje jeho Autoportrét z roku 2002. Jeho tvář je naznačena pouze v konturách, jako by stál v ostrém protisvětle. Za ním je zamřížované okno, a mříž ho buď chrání před nebezpečím vnějšího světa, anebo mu naopak brání ve svobodě.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám