Hlavní obsah
Karel Jerie kříží komiksovou a sci-fi tématiku (Jižní noc). Foto: Repro - Jan Šída, Právo

Karel Jerie posunul komiksové kreslířství k olejomalbě

Karel Jerie, komiksový kreslíř a malíř, vystavuje své práce v táborské Galerii U Radnice do 27. září. Výstava se jmenuje Mezi malbou a komiksem, což symbolizuje fakt, že původně poněkud opomíjené komiksové kreslířství se dnes už dávno posunulo mezi klasické výtvarné techniky.

Karel Jerie kříží komiksovou a sci-fi tématiku (Jižní noc). Foto: Repro - Jan Šída, Právo
Karel Jerie posunul komiksové kreslířství k olejomalbě

Autor, který prošel ateliérem malby Antonína Střížka a Michaela Rittsteina, sestavil expozici především ze tří posledních komiksových alb Candide, 1968 a Jan Amos v Exilu.

Je schopen vymodelovat v mysli figuru, přenést představu na papír a smysluplně ji zasadit do kontextu s ostatními postavami i okolním prostředím. Navíc umí křivky zdeformovat a vizuálně upravit tak, aby posunutí tvaru sloužilo dynamice příběhu. Kouzlo komiksu totiž tkví ve schopnosti zredukovat estetickou i vypravěčskou složku tak, aby okamžitě přitáhla pozornost.

Aby v komiksu Češi 1968, Jak Dubček v Moskvě kapituloval z roku 2016 Jerie co nejlépe vyjádřil tíživost situace, zredukoval barevnost obrázků. Převládají šedé tóny a červená funguje coby doplňková barva pouze v určitých detailech (hvězda, kravaty, vyznamenání). Hlavy politiků navíc pojal jako obludné hlavy prehistorických zvířat.

Autor má totiž velmi rád sci-fi tématiku. Obraz Red Star (Mig) z roku 2019 zobrazuje polonahou amazonku, která si osedlala ocelovou stíhačku. Ta má však vpředu místo pilotní kabiny rozšklebený obličej nějaké mytické obludy.

Romantiku a mystiku kříží v díle Jižní noc z roku 2017, v němž nahá blonďatá krasavice sedí na apokalyptickém černém oři. Litografie Už letí (2014) zase ukazuje jinou femme fatale, která trůní na letícím ještěrovi mávajícím žilnatými křídly nad nekonečnou vodní plochou oceánu. V ní se zrcadlí zapadající krvavě rudé slunce.

I když Jerie používá komiksový vizuální jazyk, díky svým rozmáchlým gestům jeho motivy připomínají práce proslulých barokních mistrů. Témata jsou sice odlišná než ta náboženská, přesto by byl autor schopen vytvářet velkoformátové oleje, které by klidně mohly zdobit honosná sídla současné šlechty.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků