Hlavní obsah

Kanadský hudebník Owen Pallett: Pracuju rychle, tvrdě a levně

Právo, Šárka Hellerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Ostravě ve čtvrtek začne multikulturní festival Colours of Ostrava. Jednou z jeho hvězd bude kanadský zpěvák, skladatel a aranžér Owen Pallett. Na festivalu se představí v sobotu odpoledne.

Foto: archív interpreta

Pětatřicetiletý Owen Pallett míří na Colours of Ostrava.

Článek

Kromě vlastní hudby pracujete pro mnoho světových hudebníků. Co vám kromě vlastních písní přináší největší radost?

V poslední době mě baví klasická kompozice, skládání komorní hudby. Líbí se mi skládat hudbu pro klasické koncertní sály.

Do roku 2010 jste vystupoval pod jménem Final Fantasy. Co se změnilo, že jste začal účinkovat s civilním jménem Owen Pallett?

Nic moc. Název Final Fantasy byl můj umělecký pseudonym, ale zároveň to byl tak trochu vtip. Byl to odkaz na videohru a kulturu nerdů. Chtěl jsem tím vyjádřit melodrama herního prostředí. V roce 2010 mě ale kontaktovali právníci a oznámili mi, že to jméno nesmím používat. Nebýt toho, používal bych ho dál, nevadilo mi. Navíc to přišlo ve chvíli, kdy mě pod tím jménem lidé začali registrovat. Ale nebyl to konec světa.

Jste pořád fanouškem videoher?

Mám sklon je hrát, když jsem v depresi. Jinak mě víc baví cvičit a mluvit s přáteli.

Co chcete svou hudbou vyjádřit?

Čím dál víc si uvědomuju, že chci, aby byla kromě hlasu queer komunity hlasem lidí s psychickými onemocněními. Já jednu psychickou nemoc mám. Mnoho lidí, kteří něčím podobným trpí, prožijí celý život ve snaze to skrývat. Snaží se vypadat normálně. Stejné je to s queer muzikanty. Snaží se tvořit hudbu, která odpovídá obvyklým standardům.

Neříkám, že dělám hudbu výhradně pro blázny nebo queer lidi. Jestli v něco doufám, pak v to, že je má hudba lehce stravitelná pro všechny. Ale doufám, že ji můžu dělat s určitou perspektivou bez toho, aby to bylo příliš explicitní.

Je vaše loňské album In Conflict prvním, které se otázkou duševního onemocnění zaobíralo?

Ne, myslím, že to v mé tvorbě bylo vždy. Nyní jsem si toho ale více vědom. Můj záměr je teď jednoznačnější.

Za hudbu k filmu Ona jste byl nominován na Oscara. Co to pro vás znamenalo?

Rád bych řekl, že to na mou mysl mělo velký dopad, ale moc nemělo. Víc než získávání cen mě zajímá práce. Ale oceňuji to jako uznání své práce.

Na té filmové hudbě jste pracoval společně s Winem Butlerem z Arcade Fire…

Pracovali jsme na tom s celou jeho kapelou. Jediným důvodem, proč tam byl napsaný Will, bylo, že na nominačním lístku byly kolonky jenom pro dvě jména.

S Arcade Fire jste dříve i vystupoval a točil alba. Jak jste se s nimi dal dohromady?

V letech 2002 a 2003 jsem hrál v kapele Jima Guthrieho. Arcade Fire tehdy začínali a předskakovali nám. Když nahrávali demo, pozvali mě, abych s nimi pracoval na smyčcích. Tehdy jsme se spřátelili a začali jsme úzce spolupracovat. Byl jsem částečně členem kapely.

V roce 2007 jsem je ale opustil, protože jsem se chtěl víc soustředit na sólovou kariéru. Přede dvěma lety jsem s nimi opět jezdil na turné, protože jsem byl naprosto nadšený jejich koncerty. Teď už opět pracuju na vlastní hudbě.

Nahrával jste s nimi jejich úspěšné, Grammy oceněné album The Suburbs. Pořád si myslíte, že to je nejlepší album, na jakém jste kdy pracoval, jak jste tehdy prohlásil?

Rozhodně jsem to tak v tu chvíli vnímal. Ale teď už bych stejně mluvil o svých albech Heartland nebo In Conflict. Ta mají zase jiné silné stránky. Je asi deset alb, o kterých bych se vyjádřil stejně.

Jak jste se dostal například ke spolupráci se zpěvačkou Taylor Swiftovou?

Díky producentovi Jacknifu Leeovi. Skrz něj jsem se dostal k práci pro R. E. M, Snow Patrol nebo Robbieho Williamse. Dal mi písničku, kterou dělal pro její album Red, a já jsem pro ni vytvořil aranže.

Zdá se, že jako aranžér smyčců jste nyní velmi vyhledávaný.

Pracuju rychle, tvrdě a levně. Proto se mnou asi lidé chtějí dělat.

Na Colours of Ostrava budou vystupovat dva umělci, se kterými jste pracoval. První z nich je kanadský elektronický hudebník Caribou.

Dan alias Caribou je můj dlouholetý přítel. V jednu dobu jsme spolu i bydleli. Známe se přes deset let. O tom, že spolu uděláme nějakou hudbu, jsme se bavili dlouho.

Moc nás to baví, takže mě přizval i ke své nejnovější nahrávce Our Love. Smyčce pro to album jsem napsal na turné v hotelových pokojích.

Jak to bylo s Mikou?

Poprvé jsem musel jeho žádost odmítnout, protože jsem neměl čas. Pak jsme se ale občas potkávali a vyměňovali jsme si nápady. Jeden použil na svém druhém albu v písničce Rain.

Reklama

Výběr článků

Načítám