Hlavní obsah

John Cale před koncertem: Život je jedna velká destrukce

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Bývalý člen kultovních Velvet Underground, zpěvák, skladatel a multiinstrumentalista John Cale vystoupí v sobotu 22. listopadu v pražském Paláci Akropolis s rockovou kapelou v rámci turné k novému albu Hobo sapiens.

Foto: Blue Gekko

Na české turné si moskevský soubor Rudoarmějci pozval českou zpěvačku Helenu Vondráčkovou.

Článek

Začátkem října jste vydal nové album Hobo sapiens. Zahrajete z něj něco nebo se opět soustředíte na známé skladby z minulosti?

Budu hrát hodně skladeb z nové desky, protože jde o nový materiál, který jsem ještě nikdy nehrál a mě baví dělat stále něco nového. Zahraju však také jednu píseň od Nico a několik dalších starších písní, většinu v odlišných aranžmá, neboť nová skupina, jiná než ta, se kterou jsem odjel poslední turné a nahrál novou desku, mi umožňuje pracovat jinak.

Jaká aranžmá použijete?

Jsou různé způsoby prezentace materiálu. Nyní písně kombinuju s dalšími elementy, především s mluveným slovem. Je to skutečný pastiš. (Jde o dílo, které napodobuje techniku nebo styl díla jiného, pozn. red.). Když totiž hraješ hudbu, tak ji nikdy neslyšíš v čisté dokonalé formě. Vždycky jsou tu ještě další prvky, přes zeď je z dalšího pokoje slyšet rádio... A to je způsob, jímž nyní hudbu podávám, na něm stojí představení, to je umělecká forma, kterou používám.

Stejný přístup je patrný už na albu Hobo sapiens, které je také plné ruchů objevujících se pod písněmi.

Přesně tak to je. Vždy se snažím přijít s odlišným podáním materiálu. A jedním ze způsobů je destruovat ho, protože život je jedna velká destrukce. Můžete něco zkoušet, ale pořád se objevují nějaké rušivé drobnosti. Tou destrukcí je konflikt mezi ošklivostí a krásou. Destrukce je přitom pokaždé snahou něco vytvořit. Jednou z jejích vrstev je zmatení citů, protože pracujete s řadou odlišných prvků, k čemuž ještě přistupuje fakt, že jedním ze základů mé současné tvorby je nostalgie.

Inspirovala vás k tomuto přístupu filmová hudba, které se v posledních deseti letech věnujete?

Určitě ano.

Pracujete pořád pro filmaře?

Zrovna jsem složil hudbu pro velmi zajímavý film, který se odehrává v budoucnosti, kdy je Francie ovládnuta Amerikou. Sice si myslím, že by měla být obsazena Alžírskem nebo nějakou jinou muslimskou zemí, ale přesto se domnívám, že je to velmi zajímavý film a že je důležité ho ukázat v Americe.

Přestože je v písních na desce poznatelný caleovský rukopis, objevuje se tu řada moderních postupů, třeba v rytmice v úvodní písni Zen.

Ano, zajímá mě dění na současné hudební scéně, ale vyšel jsem ještě z řady dalších stylů. Odhodili jsme těla písní, takže už vím, kam až mohou věci zajít.

V textech se hodně věnujete významným postavám, jako je Magritte nebo Archimedes. Čím jsou významní pro vás?

Archimedes představuje spíš žert v duchu starého vtipu: Znáte Bruce Springsteena? Jo chodili jsme spolu každý na jinou školu. Ale Magritte je můj nejoblíbenější malíř. Vždy jsem ho miloval. Jeho obrazy jsou jako výborná reklama, také vás dokáží chytnout. Když jsem viděl Magrittův obraz s postavami lidí vznášejícími se ve vzduchu, připadal jsem si, jako by někdo vypátral jejich vesmír, jejich bezpečné a vyvážené místo. Mě ta malba velmi uklidňuje.

Obdivuju také Kandinského a Picassa. Fascinuje mě Picassova neuvěřitelná energie, musel denně namalovat dva tři obrazy, což je fenomenální, ale já tomu nerozumím, i když také každý den něco dělám, protože bych opakoval pořád totéž - jako nějaký inženýr. Myslím si, že Picassova hodnota je workoholická, proto upřednostňuju Magritta.

Jak jste přišel na ironický název desky Hobo sapiens (Tulák rozumný)?

Toto spojení jsem chtěl použít jako název desky hned, jak mne napadlo. Představuje základ individualismu a společnosti, která je nenáboženská a neetnická, reprezentuje lidskou podstatu. Svou identitu máte bez ohledu na to, kde jste, i když se stále pohybujete.

Anketa

Zajímá vás koncert a album Johna Calea?
Ano
84,1 %
Ne
15,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 63 čtenářů.

Kdo je John Cale

Velšský violista, pianista, kytarista, zpěvák a skladatel John Cale, který se narodil v roce 1942, se proslavil už v závěru šedesátých let jako člen prorocké skupiny Velvet Underground, která dosud ovlivňuje podobu rockové huby. Od svých kolegů ve skupině, která spolupracoval s Andy Warholem, se lišil: byl vystudovaný hudebník, který se věnoval minimalistickým experimentům.

I po rozchodu Velvet Underground se na sólové dráze věnoval především psaní písní, svoje studia zúročil až v devadesátých letech, kdy začal skládat pro film. Natočil na třicet desek, k nejznámějším patří Vintage Violence, Paris 1919, Slow Dazzle a Songs For Drella, kterou nahrál se svým spoluhráčem z velvetů Lou Reedem. Cale je také významný producent - stál mimo jiné  za debutem Patti Smith Horses.

Do Prahy se Cale od počátku devadesátých let vrací pravidelně. Kromě komorních koncertů jsme ho mohli vidět v roce 1993 s obnovenými Velvet Underground a o rok později i v komponovaném programu s Bobem Neuwirthem. Při otevření Archy v roce 1994 také doprovázel japonského tanečníka Mina Tanaku. V roce 1997 se představil s vlastní rockovou kapelou.

(aš)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám