Hlavní obsah
Hra Kdyby se ztratili... představuje dvacet minut čisté krásy. Foto: Ivo Mičkal

Jiráskův Hronov nasadil vysokou laťku

Za účasti zástupců města, Královéhradeckého kraje i Ministerstva kultury České republiky začala v sobotu 3. srpna v Jiráskově východočeském rodišti vrcholná celostátní mezidruhová přehlídka amatérského divadla Jiráskův Hronov. Festival s nejstarší domácí tradicí, který se koná nepřetržitě od roku 1931, vstoupil letos do svého již 89. ročníku.

Hra Kdyby se ztratili... představuje dvacet minut čisté krásy. Foto: Ivo Mičkal
Jiráskův Hronov nasadil vysokou laťku

Slavnostnímu zahájení předcházela krátká bouřka, která ochladila tradičně rozpálené hronovské náměstí a schodiště divadla, z něhož promluvili čestní hosté. „Divadlo je odrazem doby, společnosti, hledáme v něm inspiraci, útěchu i naději. Jsem přesvědčen o tom, že takový bude i 89. ročník Jiráskova Hronova,“ řekl senátor a první náměstek hejtmana Královehradeckého kraje Martin Červíček.

Zástupce Ministerstva kultury, státní tajemník Zdeněk Novák připomněl symboliku osmdesáti osmi let trvání festivalu: „Osmička je symbolem nekonečna a dvě osmičky značí, že Jiráskovým Hronovem proudí nekonečné generace umělců.“

Ředitelka NIPOS a předsedkyně Festivalového výboru Lenka Lázňovská připomněla v souvislosti s letošním výročím Sametové revoluce, že na Jiráskově Hronově se odehrály zásadní inscenace, které se již před listopadem 1989 kriticky a metaforicky vyjadřovaly ke stavu společnosti a režimu.

Součástí slavnostního ceremoniálu bylo i předání Ceny Pavla Dostála za přínos českému amatérskému divadlu. Letos ji získal divadelní soubor působící při Základní umělecké škole F. L. Gassmana v Mostu pod vedením Pavla Skály.

Od sobotního odpoledne se pak rozběhl tradiční maraton inscenací, které se letos v Hronově odehrávají na šesti scénách. Z první čtveřice nejvíc zaujala ta nejkratší, Kdyby se ztratili… souboru Mízou do dřeva z Hradce Králové. V podání Báry Jožákové a Pavly Šefrnové Bútorové představovala dvacet minut čisté křehké krásy plynoucí z harmonického spojení poetického slova, hudby a oživených obrazů nedávno zemřelého výtvarníka, divadelníka a muzikanta Jindry Pevného. Obě aktérky jsou natolik ženské, cudně emotivní a přirozeně autentické, že se z jejich snového představení o životě a smrti odchází po špičkách.

Z opačného pólu divadelního spektra plynula inscenace Du verstehst mich, nicht wahr? plzeňského souboru Mrož v krabici, která inspirativním způsobem balancovala na hraně absurdity, trapnosti a hravosti divadla a jevištní existence, která nenásilně evokovala otázky existence životní. Mladí aktéři zaslouží poklonu za udržení herecké stylizace a nepodlehnutí ataku ze strany dobře se bavícího publika.

To nelze až tak říci o hostujícím profesionálním souboru brněnského Buranteatru, jehož podání Barlowovy grotesky 39 stupňů s virtuózně hrajícím Michalem Isteníkem a řadou výborných nápadů vycházelo publiku vstříc až příliš, na úkor temporytmu a dynamiky gagu.

Roman Uwe Juráň a Jakub Jack Leško v inscenaci Havlovy Audience.

Foto: Ivo Mičkal

Sobotní program uzavřela Havlova Audience v podání Divadelního studia Viktorka Holešov. Dvojice Roman Uwe Juráň (Sládek) a Jakub Jack Leško (Vaněk) si s Havlovou poetikou absurdního dialogu rozumí velice dobře a jejich souhra v režii Konráda Popela staví na kontrastu a vzájemném neporozumění vlezlého buranství s ostýchavou slušností. První festivalový den nasadil vysokou laťku.

Do 10. srpna nabídne Jiráskův Hronov na padesát inscenací ve více než stovce představení.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků