Hlavní obsah
Herci Martin Finger a Vojtěch Kotek při zkoušení hry Ošklivec. Foto: archiv ČK

Jeho hlediště zeje prázdnotou, v Činoherním klubu se ale stále zkouší

Pražský Činoherní klub vstoupil na podzim do letošní sezony pod novým uměleckým vedením herce Martina Fingera. Stejně jako v případě ostatních divadel už však půl roku zeje jeho hlediště prázdnotou. Na scéně i ve zkušebnách se ale pracuje.

Herci Martin Finger a Vojtěch Kotek při zkoušení hry Ošklivec. Foto: archiv ČK
Jeho hlediště zeje prázdnotou, v Činoherním klubu se ale stále zkouší

„Chvíle, kdy k nám konečně zase budou moci přijít diváci, je stále v nedohlednu. Snad odehrajeme v omezených podmínkách pár představení v květnu a červnu. Možná budeme hrát o prázdninách na letní scéně. Možná, možná, možná. Navzdory této nekončící těžké době zkoušíme. I když nemít žádné vyhlídky na zúročení naší práce před diváky je demotivující,“ říká šéf souboru Finger.

Divadlo má nazkoušené už dvě inscenace. První z nich je hra britského dramatika Petera Shaffera, autora oscarového scénáře k Formanovu filmu Amadeus. Jeho hra Equus je příběhem mladíka Alana Stranga, který kovovým bodcem oslepil šest koní. Renomovaný psychiatr Martin Dysart se snaží odhalit a snad i pochopit, co ho k činu vedlo. Napínavý text na pomezí psychologického dramatu a detektivky nastudoval režisér Martin Čičvák s Ondřejem Rychlým a Pavlem Kikinčukem v hlavních rolích.

Připravena je i adaptace románu německého autora Takise Würgera Stella o mladém Švýcaru Friedrichovi, který v roce 1942 přijíždí do Berlína, aby se seznámil s realitou válečné Evropy. Text pro Činoherní klub adaptoval dramaturg Karel František Tománek a inscenaci nastudoval režisér Tomáš Loužný s Vojtěchem Hrabákem, Honzou Hájkem, Gabrielou Míčovou a dalšími herci.

„Nejde o historická fakta, ale o obraz lidí, kteří se snaží ignorovat válečnou skutečnost venku, ačkoli do ní čím dál hlouběji zabředávají, a to jak spoluúčastí na zrůdném režimu, tak neschopností jednat,” tvrdí oba tvůrci.

Režisér Braňo Holiček zkouší hru německého autora Maria von Mayenburga Ošklivec o tom, jak proměna tváře zasáhne do identity člověka, i o společnosti diktující představu ideální krásy. Diváci se mohou těšit na Vojtěcha Kotka, Václava Šandu, Martu Dancingerovou a Martina Fingera. Během zkoušek vzniká v dílně kameramana Aleše Němce dokument přibližující proces vzniku inscenace od první čtené zkoušky až po premiéru.

Posledním chystaným titulem je hra amerického dramatika Tracyho Lettse Linda Vista, komedie o úskalích a rozporech středního věku nenapravitelného mizantropa Wheelera. Její režií se na scénu Činoherního klubu vrací Ondřej Sokol.

„Věřím, že energii, kterou při zkouškách máme, brzy přeneseme i na diváky. Živý kontakt herců s diváky a společně strávený večer v divadelním sále se nedají žádnou přenosovou technikou nahradit,” neztrácí optimismus Martin Finger.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků